Ännu hinner du anmäla dig till Öppna Trädgårdar!

Första söndagen i juli öppnar sig hundratals privata och offentliga trädgårdar för besökare mellan klockan 12 och 17. Temat för evenemanget är ” Trädgården är aldrig färdig men alltid värd att uppleva”. Vi hoppas på ännu fler deltagare som vill öppna sina trädgårdar från alla delar av Finland så att alla som vill har möjlighet till en upplevelserik dag.

Trädgården behöver nu vatten

Den rekordvarma maj har satt fart på växterna. Avsaknaden av regn gör att behovet att vattna ökar. 50 trädgårdar som deltar i evenemanget demonsterar vår samarbetspartners Fiskars bevattningstillbehör under temadagen. Bra tips behövs inför semestern för att garantera en riklig skörd och en prunkande trädgård också i slutet av sommaren.

Det gamla ordspråket att ”allt som regnar före midsommar regnar direkt i bondens ficka” stämmer även för hemträdgården. Med hjälp av tillräcklig bevattning  blir trädgården extra frodig ifall försommaren är solig.  Men med att bevattna under högsommaren bäddar man också alltid för att trädgården ska blomma rikligt och vara  frodig även under nästa sommar.

Till evenemanget anmäler man sig via webbsidan www.oppnataradgardar.fi. Vi har nu på begäran förlängt anmälningstiden till 3.6. Det lönar sig att bekanta sig med sidorna, där hittar du de som redan anmält sig till årets evenemang samt många fina besöksmål från tidigare år.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet  ry i samarbete med Kotipuutarha-lehti och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond Och Maiju och Yrjö Rikalas fond understöder evenemanget. Samarbetspartners är Allergi- hud- och astmaförbundet och  Fiskars Oyj med bevattningstemat.

Ytterligare information: evenemangskoordinator Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf,  heidi.wirtanen@tradgard.fi p. 045-665 4956

VD Timo Taulavuori, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040-745 30 05.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi