Vuoden Vihannes 2015 – Sipuli
26.01.15

Vuoden vihannes 2015 sipuli on vanhimpia viljelykasveja, sillä sitä on kasvatettu yli 5 000 vuoden ajan esimerkiksi Egyptissä ja Lähi-Idässä. Suomessa sipulia viljeltiin jo viikinkiaikaan, 800–1000 -luvuilla.

Klikkaa kuvaa saadaksesi painokelpoisen kuvan.
Kuva: Kotimaiset Kasvikset / Teppo Johansson

Sipulien ja laukkojen sukuun, Allium, kuuluu 700-800 lajia eri puolilla maailmaa. Lisäksi on useita viljelyryhmiä ja - lajikkeita.

Maamme vuosittainen sipulin viljelyala on reilut 1 100 hehtaaria, ja viime vuosina satoa on korjattu reilut 20 miljoonaa kiloa. Tuotanto on keskittynyt Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen ja Pohjois-Savon alueille.

Kepasipuli on tutuin ja käytetyin sipuleistamme ollen Suomen neljänneksi suosituin vihannes tomaatin, kurkun ja porkkanan jälkeen. Punasipuli on kepasipulin punakuorinen muoto.

Purjoa on saatavilla tavallisesti kesäkuusta marraskuuhun ja kevätsipulin sesonki ajoittuu juhannuksesta lokakuun loppuun. Suomalaista valkosipulia saa tuoreina nippuina heinä-elokuussa. Kuivattua kotimaista valkosipulia myydään syyskuusta marraskuuhun vähittäispakkauksissa.

Sipuli on käyttötavoiltaan yksi monipuolisimmista kasviksista. Se on ekologista ja edullista ruokaa. Sipuli on funktionaalinen elintarvike, mikä tarkoittaa, että sipulilla on tutkimusten mukaan kiistatta terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Sipulit ovat suomalaisten tärkeimpiä flavonoidien lähteitä. Flavonoidien terveyttä edistävät ominaisuudet perustuvat niiden antioksidanttiominaisuuteen.

Sipulit saavat tyypillisen makunsa rikkiyhdisteitä sisältävistä aromaattisista öljyistä. Jonkin verran näitä sulfidipitoisia aineita vapautuu jo sipulia pilkottaessa. Tämä saa helposti kyyneleet valumaan silmistä. Varsinainen sipulin maun salaisuus ruoissa on umami. Umami on yksi viidestä perusmausta, ja se tehostaa ja tukee ruoan muita makuja. Tähän perustuu sipulin soveltuvuus liki kaikkiin ruokiin.

Vuoden vihanneksen valitsevat puutarha-alan keskusjärjestö Puutarhaliitto ry ja Kotimaiset Kasvikset ry. Tavoitteena on vihannesten, tällä kertaa sipulien käytön monipuolistaminen ja sipulitietouden levittäminen.

Lisätietoja:
www.puutarhaliitto.fi