Tervetuloa yli 500 puutarhakohteeseen!
20.06.17

Avoimet puutarhat -tapahtumaan osallistuu yli 500 puutarhaporttia, joita pääsee raottamaan heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina 2.7. klo 12–18. Päivän aikana on ainutlaatuinen tilaisuus tutustua moniin mielenkiintoisiin yksityisiin puutarhoihin.

Emännät ja isännät esittelevät puutarhansa kasvien ohella muun muassa kastelu- ja lannoitusratkaisujaan. Teemana ovat erityisesti kastelu sekä kasvien ravitseminen ennen kesälomakautta, jotta puutarha kukoistaisi ja tuottaisi satoa läpi kesän.

Ilmainen ja valtakunnallinen

Valtakunnallinen tapahtuma järjestetään kuudennen kerran. Avoinna oleviin sekä yksityisiin että julkisiin puutarhoihin on vapaa pääsy. Reilun 300 yksittäisen puutarhan ohella mukana on lisäksi ryhmäkohteita kuten siirtolapuutarhoja, joissa pääsee yhdellä käynnillä vierailemaan useassa puutarhassa.

Tapahtuman nettisivut www.avoimetpuutarhat.fi ovat saanut kokonaan uuden ilmeen. Sivustolla www.kotipuutarha.fi/tapahtumat/  voi käydä jo etukäteen tutustumassa kohteisiin ja suunnitella sopivaa reittiä pihavierailuille. Uudet sivut toimivat jatkossa myös puutarhamatkailusivuina.

Hyvän mielen puutarhat

Tutkitusti puutarhassa oleskelu ja puutarhatöiden tekeminen auttavat sekä fyysisen että henkisen terveyden ylläpitämistä. Puutarhapäivän kunniaksi haastamme kaikki vierailijat lahjoittamaan haluamansa summan pottiin, jolla tuetaan mielenterveyden edistämistä ja kriisiauttamista.

Avoimet puutarhat –tapahtuman järjestävät Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden ja Svenska Trädgårdsförbundet rf:n kanssa. Tapahtuman mahdollistavat lisäksi Kekkilä Oy, Fiskars Oyj sekä Nikolai ja Ljudmila Borisoffin puutarhasäätiö. Mukana tapahtumassa on lisäksi Suomen mielenterveysseura ry, jonka hyvän mielen pottiin http://potti.mielenterveysseura.fi/oma-mielipotti/16-460   voi lahjoittaa sopivaksi katsomansa summan.

Puutarhojen listaus medialle löytyy osoitteesta http://www.avoimetpuutarhat.fi/fin/puutarhat/#page -Listauksen avulla löytyy hienoja kohteita, joista voi tehdä esittelyjä ennen ja jälkeen tapahtuman.

Listaus vierailupuutarhoista 2017

Kuva viime vuoden tapahtumasta
Kuvateksti: Puutarhassa tutustutaan yhdessä mielenkiintoisiin kasveihin ja kuullaan niiden hoidosta. Kuva Timo Taulavuori

Lisätietoja:

Tapahtumakoordinaattori AnnaMarja Vilander, Puutarhaliitto ry – Trädgårdsförbundet rf,
avoimetpuutarhat@puutarhaliitto.fi  p. 0400 480 664

Toimitusjohtaja Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040 745 3005

Mervi Saikkonen, Suomen mielenterveysseura ry,  mervi.saikkonen@mielenterveysseura.fi p. 050 361 2828

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi

Uutuudet