Vuoden ympäristörakenne 2016
- kilpailu avattu

Kilpailun tarkoitus
Puutarhaliitto ry ja Rakennustuoteteollisuus RTT ry haluavat tehdä tunnetuksi ja edistää hyvää ympäristösuunnittelua, korkeatasoisia ulkotilojen miljöökokonaisuuksia ja korkealaatuista ympäristönhoitoa myöntämällä Vuoden Ympäristörakenne -palkinnon. Tunnustus annetaan luontoa ja sen eri tekijöitä arvostavasta suunnittelusta ja rakentamisesta palkittavan kohteen rakennuttajalle, suunnittelijoille, toteuttajille ja materiaalitoimittajille tuomariston harkitsemalla tavalla.

Kilpailukohde voi olla julkinen tai yksityinen, laaja tai suppea kokonaisuus. Kilpailun ulkopuolelle on rajattu vain yksityiset omakotitalopihat. Kilpailuun voidaan ilmoittaa viimeisen viiden vuoden aikana valmistuneita kohteita. Ehdotuksia voivat tehdä asiantuntijat, yhteisöt ja yksityiset henkilöt. Vuoden Ympäristörakenne -kilpailun tulokset julkistetaan järjestäjien päättämänä ajankohtana.

Tuomaristo
Kilpailun tuomaristossa ovat mukana Puutarhaliiton ja Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n edustajien lisäksi Suomen Arkkitehtiliiton, Suomen Maisema-arkkitehtiliiton, ympäristöministeriön, Suomen Kuntaliiton, Viherympäristöliiton, Kiviteollisuusliiton ja lehdistön edustajat.

Kilpailuaika
Vuoden ympäristörakennekilpailu on avattu ja ehdotuksia
Vuoden Ympäristörakenne -kilpailuun otetaan vastaan 15.7.2016 asti osoitteella:

Puutarhaliitto
Jyri Uimonen
Viljatie 4 C, 00700 Helsinki
puh (09) 5841 6550

Lisätietoja:
Puutarhaliitto
Jyri Uimonen
Viljatie 4 C, 00700 Helsinki
puh (09) 5841 6550
Rakennustuoteteollisuus RTT ry, Betonikeskus
Tiina Kaskiaro
Unioninkatu 14, 00130 Helsinki
puh 050 466 0297
tiina.kaskiaro@rakennusteollisuus.fi

Kilpailun säännöt ja ilmoittautumislomake löytyvät myös osoitteesta www.betoni.com

Vuoden Ympäristörakenne 2015

Jokipuisto Kotkan Karhulassa on palkittu Vuoden 2015 Ympäristörakenteena. Vuosina 2012 - 2015 rakennettu puisto on runsaudensarvi korkealaatuisesti toteutettuja kasvi-, kivi- ja vesiaiheita. Välillä alennustilassa ollut jokivarsi on kokenut arvonpalautuksen. Suositussa puistossa on nähtävää ja tehtävää kaikille kaikkina vuodenaikoina.

painokelpoisen tiedoston

painokelpoisen tiedoston

Rakennustuoteteollisuus RTT:n ja Puutarhaliiton järjestämän kilpailun tulokset julkistettiin 11. helmikuuta Jyväskylässä järjestetyillä Viherpäivillä. Kilpailussa myönnettiin kunniakirjat palkitun kohteen rakennuttajalle sekä suunnittelussa ja toteutuksessa keskeisimmin mukana olleille tahoille.

Kunniakirjat saivat Jokipuiston rakennuttaja Kotkan kaupunki, pääsuunnittelija kaupunginpuutarhuri Heikki Laaksonen ja toteuttaja Kotkan kaupungin puistotoimen rakentajaryhmä. Erikoismaininnoin palkittiin kivitöiden tekijä Vikmanin Kivi ky, kasvillisuuden suunnittelija toimistopuutarhuri Anne Vilkki-Lanu Kotkan kaupungin puistotoimesta, kasvillisuuden toimittaja Terolan Taimitarha sekä kuvanveistäjä Antti Maasalo Jokipuistossa sijaitsevasta ”Alkulähteellä” -teoksesta.

Esteettömästi korkeuseroista huolimatta
Jokipuiston selkärangaksi on rakennettu vankat luonnonkivimuurit entisen ylijyrkän, hankalasti hoidettavan nurmirinteen tilalle. 1970-luvulla rakennetut raskaat betoniportaat on piilotettu ja ne toimivat nyt puroputouksen tukirakenteena. Rakenteissa käytetty luonnonkivi on suurelta osin kierrätyskiveä. Myös alueella olleet isot siirtolohkareet ja säästämisen arvoiset puut ovat osa uutta puistoa.

Kivimuurien ja betoni- sekä luonnonkivipintaisten käytävien avulla puistoon rakentuu selkeät ylä- ja alatasot. Suurista korkeuseroista huolimatta puistossa pääsee liikkumaan esteettömästi helppokulkuisia betonikiveyskäytäviä pitkin. Puistossa on myös kivisiltoja ja -veistoksia. Erilaisten aiheiden miltei ylenpalttinen runsaus muodostaakin suuren kontrastin alueen muulle ympäristölle.

Puiston hyvinvoiva kasvillisuus on runsasta ja vaihtelevaa: muun muassa kivikkoperennoja, koristeheiniä ja maanpeitekasveja sekä kotimaisia atsaleoita ja alppiruusuja. Puiston läpi kulkevan puron loppupäässä kosteikko ja tervaleppälehto muuttavat puron olemusta vehreämmäksi. Useat koristekasveista on varustettu nimikyltein.

Jokivarren arvonpalautus
Jokipuisto rajoittuu Karhulan keskuskenttään ja uimahalliin. Puistossa on myös leikkipuisto sekä ilmeeltään luonnonmukaisempi piknik-alue jokivarressa. Alueen suosiosta kertoo se, että alkuperäiset kaksi isoa massiivigraniittipöytää ovat saaneet seurakseen jo neljä lisäpöytää.

Vuoden ympäristörakenne -tuomaristo kiittää erityisesti aikaisemmin toisarvoisen ranta-alueen rakentamista osaksi Karhulan keskustan liikunta- ja vapaa-aikakokonaisuutta sekä jokivarren reittien kehittämistä.

Aikanaan suurena uittoväylänä toiminut Kymijoen Korkeakoskenhaara oli pikku hiljaa muuttunut lähinnä likaviemäriksi. Joen puhdistamisen ja Jokipuiston rakentamisen ansiosta joen historiassa alkoi uusi kukoistus.

Jokipuisto saanee myös jatkoa. Tarkoituksena on kehittää muun muassa jokivarren polkuverkostoa. Kaavassa on varaus myös kahdelle riippusillalle. Jokirantaan on tehty 12-metrinen ponttonilaituri, joten tulevana kesänä puistoon voi rantautua yksityisveneelläkin.

Tunnustus tasokkaalle ympäristölle

Vuoden Ympäristörakenne -kilpailun tavoitteena on tehdä tunnetuksi tasokkaita ympäristökokonaisuuksia, joissa hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella on luotu esteettisesti ja toiminnallisesti kestävä, hyvä ympäristö. Palkinto jaettiin nyt 25. kerran.

Kilpailun tuomaristossa olivat edustettuina Rakennustuoteteollisuus RTT:n, Puutarhaliiton, Kiviteollisuusliiton, Viherympäristöliiton, Suomen Maisema-arkkitehtiliiton, Suomen Arkkitehtiliiton, ympäristöministeriön ja lehdistön edustajat.

Lisätietoja:

Kaupunginpuutarhuri Heikki Laaksonen, Kotkan kaupunki / Puistotoimi
heikki.laaksonen@kotka.fi

Tiina Kaskiaro, Rakennustuoteteollisuus RTT ry
tiina.kaskiaro@rakennusteollisuus.fi

Jyri Uimonen, Puutarhaliitto ry

Lehdistökuvat:
www.maisemabetoni.fi, www.betoni.com

Kuvatekstit, kuvaaja mainittava.

Kuvat 1a
1970-luvulla rakennetut raskaat betoniportaat jätettiin puroputouksen tukirakenteeksi. Hankalahoitoinen, ruma rinne pengerrettiin kahdella graniittimuurilla. (kuva: Kotkan puistotoimen arkisto)

Kuvat 1b
1970-luvulla rakennetut raskaat betoniportaat jätettiin puroputouksen tukirakenteeksi. Hankalahoitoinen, ruma rinne pengerrettiin kahdella graniittimuurilla. (kuva: Anne Vilkki-Lanu)

Kuva 2
Joesta pumpattava vesi kiertää ylätason isokokoisen Alkulähteet -taideteoksen kautta puroputoukseen, puiston keskellä olevaan isoon lummelampeen ja puroja pitkin takaisin jokeen. (kuva: Sirkka Saarinen)

Kuva 3
Korkeuseroista huolimatta puistossa pääsee liikkumaan esteettömästi helppokulkuisia betonikiveyskäytäviä pitkin. (kuva: Tiina Kaskiaro)

Kuvat 4-6
Tunnelmia puistosta eri vuodenaikoina (kuva: Anne Vilkki-Lanu)

Vuoden ympäristörakenne 2014

Lounatuulenpuisto Hyvinkäällä on palkittu Vuoden 2014 Ympäristörakenteena. Ison puistoalueen erilaiset  teemat ja toiminnot muodostavat moni-ilmeisen, viihtyisän kokonaisuuden, keitaan keskelle Metsäkaltevan uutta asuinaluetta. Puiston korkeuseroja hyödyntävä hulevesijärjestelmä on sekä toiminnallisesti että maisemallisesti onnistunut. Korkeatasoisen hoidon ansiosta kasvit voivat hyvin.

ladattua painokelpoisen kuvan

Rakennustuoteteollisuus RTT:n ja Puutarhaliiton järjestämän kilpailun tulokset julkistettiin 10. helmikuuta Tampereella järjestetyillä Viherpäivillä. Kilpailussa myönnettiin kunniakirjat palkitun kohteen rakennuttajalle sekä suunnittelussa ja toteutuksessa keskeisimmin mukana olleille tahoille.

Kunniakirjat saivat rakennuttamisesta Hyvinkään kaupungin Tekniikka ja ympäristö, suunnittelusta Hyvinkään kaupungilta Terhi Parkkali-Reskola, Elina Ekroos ja Asako Hashimoto sekä toteutuksesta Hyvinkään kaupungin Alueiden ja Viheralueiden kunnossapito ja Kiviasennus- ja saneeraus Koponen Oy. Lisäksi kunniakirjat luovutettiin erikoiskasveja toimittaneille Huhdan Taimitarha Oy:lle ja Arboretum Mustilalle.

Vuoden ympäristörakenne 2013

Vuoden 2013 Puutarhaliiton ja Rakennustuoteteollisuus RTT:n kilpailun voittajaksi valittiin Saunalahden koulun piha-alue Espoosta. Kilpailun tulokset julkistettiin 12.2.2014 Valtakunnallisilla Viherpäivillä Tampereella.

Rakennus ja piha-alue muodostavat yhtenäisen, inspiroivan kokonaisuuden, joka on osa uuden asuinalueen aktiivista arkiympäristöä. Rinnetontin korkeuserot on ratkaistu kauniisti maastoa porrastaen ja terassoiden. Pihan materiaali- ja kasvivalinnat ovat kestäviä ja ne on toteutettu korkeatasoisesti.

Kunniakirjat saivat rakennuttamisesta Espoon kaupungin Tilakeskus-liikelaitos, suunnittelusta LOCI maisema-arkkitehdit Oy ja toteutuksesta YIT Rakennus Oy Infrapalvelut.

Saunalahden koulupihan alue Espoossa

Vuoden
Ympäristörakenne 2013

Vuoden ympäristörakenne 2012

Katariinan meripuisto Kotkassa
Vuoden
Ympäristörakenne 2012.

x
Korkeatasoinen, kaunis ympäristö on hyvän suunnittelun ja ammattitaitoisen toteutuksen tulos. Se on onnistunut kokonaisuus, joka houkuttelee viihtymään, tarjoaa mahdollisuuden lepohetkeen sekä virikkeitä leikkiin ja toimintaan. Hyvä ympäristö on luontoa sellaisessa muodossa, joka kestää monenlaisen toiminnan ja vaikeidenkin olosuhteiden aiheuttamat rasitukset.

Kasvillisuus ja kivipohjaiset ympäristötuotteet ovat nousseet peruspilareiksi, joiden varaan voidaan suunnitella ja toteuttaa esteettisesti, toiminnallisesti ja käyttötaloudellisesti korkealaatuinen ympäristö.

x