Onko kasvinsuojelututkintosi voimassa?

Ammatiikäyttöön tarkoitettujen kasvinsuojeluaineiden käyttäjiltä vaaditaan kasvinsuojelututkintoa. Tutkinto on voimassa viisi vuotta. Järjestämme sopimuksesta kasvinsuojelututkinnon tenttimistilaisuuden vaikka yhdelle tenttijälle.

Jos haluat opiskella omatoimisesti ilman koulutuspäivää ja suorittaa kasvinsuojelututkinnon vain tenttimällä, sopiva koulutusmateriaali löytyy täältä.

Lisätietoja: hanna.skogster@puutarhaliitto.fi, puh. 044 769 0333.

Tenttitilaisuudet järjestetään Puutarhaliitossa. Osoite on Viljatie 4 C (4. kerros), 00700 Helsinki.

Tutkinnon hinta on 50 € + alv, sisältäen tarvittaessa yhden uusimiskerran heti perään.

Räätälöidyistä koulutuspäivistä löytyy lisätietoja alempaa tältä sivulta.

Uusia oppaita avomaan kasvinsuojeluun

Luonnonvarakeskus (Luke) on julkaissut uusia oppaita avomaan vihannesten kasvinsuojeluun. Kasvilajikohtaisia oppaita on kahdeksan: perunan, herneen, porkkanan, lantun, mukulasellerin, palsternakan, punajuuren ja purjon kasvinsuojeluun.

Linkki oppaisiin: Kasvinsuojeluoppaat

Kasvinsuojeluruiskujen testausasetus on julkaistu

Maa- ja metsätalousministeriön asetus kasvinsuojeluaineiden levitysvälineille asetettavista vaatimuksista, levitysvälineiden testauksesta ja levitysvälineitä koskevasta riskien arvioinnista (MMM as 4/2016) astui voimaan 9.5.2016.

Kasvinsuojeluruiskut on jaettu asetuksessa kolmeen ryhmään: Testausaikatauluryhmä 1 (testausväli 5 vuotta), testausaikatauluryhmä 2 (testausväli 10 vuotta) ja testauksesta vapautettavat levitysvälineet.

Suurin osa avomaan puutarhataloudessa käytettävistä ruiskuista on testattava vuoteen 2020 asti viiden vuoden välein ja sen jälkeen kolmen vuoden välein. Ellei testaus ole voimassa, se on tehtävä viimeistään 26.11.2016 mennessä.

Lisätietoja: http://www.tukes.fi/ruiskuntestaus

Kasvinsuojelukoulutusta

• Varmista kasvinsuojeluosaamisesi!
  • Jaa kokemuksiasi muiden ammattilaisten kanssa.
  • Suorita koulutuspäivän päätteeksi Tukesin hyväksymä kasvinsuojelututkinto.

Puutarhaliitto järjestää  tilauksesta kasvinsuojelukursseja, kasvinsuojeluaineiden turvallisesta käsittelystä ja integroidusta kasvinsuojelusta (IPM).

Voimme tarjota räätälöityä koulutusta tarpeen mukaan. Koulutuspäivän aikana perehdytään kyseisen kasviryhmän IPM-asioihin. Myös muut kasvinsuojeluaineita koskevaan tutkintoon liittyvät aiheet käydään läpi.

Jos organisaatiostasi on useita osallistujia (väh. 10) kannattaa pyytää meiltä tarjous koulutuspäivän järjestämisestä.

Osallistumalla koulutuspäivään varmistat osaamisesi sekä tutkinnossa, että käytännössä ja olet mukana jakamassa kokemuksiasi muiden viljelijöiden kanssa.

Koulutuspäivän päätteeksi on mahdollista suorittaa Tukesin hyväksymä kasvinsuojeluaineiden käyttöä koskeva tutkinto. Tutkinto on pakollinen kaikille kasvinsuojeluaineita ammatissaan käyttäville.

Koulutuksen malliohjelma alla.

Ilmoita koulutustarpeesi meille jo tänään!

Tiedustelut: hanna.skogster@puutarhaliitto.fi, puh. 044 769 0333.

Tietoa kasvinsuojelusta

Kasvinsuojelu vaikuttaa keskeisesti puutarhatuotteiden sisäiseen ja ulkoiseen laatuun. Siinä onnistuminen on ehdoton edellytys suomalaisen puutarhatuotannon kilpailukyvyn ja kannattavuuden säilymiselle.

Voit ottaa yhteyttä Puutarhaliiton kasvinsuojeluasiantuntijaan,
tai liiton muihin asiantuntijoihin, kun tarvitset lisätietoa yhä kehittyvästä integroidusta torjunnasta,  kasvinsuojeluaineiden koetoiminnasta, vähäiset käyttötarkoitukset -hyväksynnän saaneista aineista (minor use - ennen off-label) tai kun haluat tilata neuvontakäynnin, koulutuspalveluja  tai Laatutarha-auditoinnin.
Kysy lisää: hanna.skogster@puutarhaliitto.fi  tai puh (09) 5841 6513.

Veden mikrobiologisella laadulla on suuri merkitys juuristotautien ennaltaehkäisylle. Kasteluvesikerrätys ja puhdistustekniikat ovat teknisen asiantuntijamme osaamisaluetta.
Kysy lisää: jukka.tuominen@puutarhaliitto.fi

Neuvonnallista materiaalia kasvinsuojelusta löydät alla olevasta linkistä.