Voimaa puutarhasta - tehdään yhdessä 2016

Maksuton talviseminaari yhteistyö -aiheesta pidetään Tampereella 20.2.2016 osoitteessa Takahuhdintie 56. Keskustelua alustavat hortonomi Teemu Kylmäkoski Tampereen Puutarhaseurasta ja toimitusjohtaja Timo Taulavuori Puutarhaliitosta.

Ennen seminaaria pidetään Puutarhaliiton paikallisyhdistystoimikunnan valintakokous klo 11.00

Ennakkotiedoista poiketen tilaisuus pidetaan Vapriikin sijaan Tampereen Puutarhaseuran tiloissa.

Tervetuloa!

Voimaa puutarhasta - puutarhavoimaa, esteettä mukaan 2015

Puutarhaliiton paikallisyhdistystoimikunta järjesti lauantaina 14.2.2015 talviseminaarin Jyväskylän Viherlandiassa. Seminaarin teema on Voimaa puutarhasta - puutarhavoimaa, esteettä mukaan 2015!
Alustajina Leena Lindén ja  Esko Almin sijaisena Marjatta Uosukainen.
Energisoiva seminaari herätti hyvää ja vilkasta keskustelua. Paikalla oli 40 alan harrastajaa ja ammattialaista.

Voit tutustua seminaarin antiin viereisessä aineistopankissa.

Vuoden 2016 teema on Voimaa puutarhasta – tehdään yhdessä. Talviseminaari 20.2.2016 Tamperella.

lisätietoja:

annikki.oikkonen@puutarhaliitto.fi

Voimaa puutarhasta - puutarhavoimaa

Esteettä mukaan 2015

Valtakunnallinen puutarhateema on Voimaa puutarhasta - puutarhavoimaa. Vuonna 2015  teemassa keskitytään esteettömyyteen. Teemassa halutaan korostaa puutarhahoidon merkitystä ihmisten henkiselle ja ruumiilliselle terveydelle. Puutarha on paikka, jossa ihminen latautuu, saa iloa vaikkapa itseilmaisun kautta. Puutarhassa työskentely, ajoittain rankkakin ponnistelu, intohimoinen uuden luominen tai täydellinen rauhoittuminen poistavat stressiä. Jäljelle jää onnellisuuden tunne.

Jaa kokemuksiasi

Vinkkaa meille hyviä kohteita ja esimerkkejä vaikkapa itsekeksityistä apuvälineistä. Keräämme kuvia ja tietoja toimivista ratkaisuista tähän meidän kaikkien iloksi ja hyödyksi. Kerro meille myös mitkä ovat lempityövälineesi ja lähetä niistä kuvia.

Osallistu myös ideointiin ja keskusteluun facebookissa osoitteessa www.facebook.com/avoimetpuutarhat.

Vinkkejä esteettömään puutarhaan

Tässä muutamia vinkkejä, jolla voimme madaltaa puutarhaharrastamiseen liittyviä fyysisiä ja henkisiä esteitä. Katso myös viereisen aineistopankin vinkit ja www.varttuneidenlahiliikuntapaikat.fi

Fyysiset esteet:

• Tehdään puutarhanhoito mahdolliseksi erilaisilla rakenteellisilla ratkaisuilla. – Esimerkiksi korotetuilla istutusalustoilla, hyvällä valaistuksella ja sijoittamalla istuimia sopivalle etäisyydelle puutarhassa.

Henkiset esteet:

• Puretaan henkisiä esteitä madaltamalla itsekriittisyyttä, nautitaan  keskeneräisyydestä - se tarjoaa mahdollisuuksia ja tekemistä. Jokaisen puutarha on itsensä näköinen - ei tarvitse mennä trendien mukaan.
  • Auttamisen ilo tarttuu. – Vähennetään kynnystä tarjota ja ottaa vastaan apua.
  • Jaettava ilo on kaksinkertainen ilo. Avaa mielesi, ei pelkästään puutarhasi.
  • Luovuus ja keksiminen kunniaan. MItä kaikkea voikaan tehdä kierrätysmateriaalista. Innostetaan omaa harrastamista helpottavien ratkaisujen käyttöön ja luovuuteen. Tee omat hyvät ratkaisusi helpottamaan puutarhatyötäsi. Kitkemisalusta, jakkara, laatoittajan polvisuojat, hyvät työvälineet, tai vaikkapa itsekeksityt apuvälineet voivat tehdä puutarhanhoidon ja puutarhasta nauttimisen mahdolliseksi.
  • Muista että voit huomattavasti helpottaa puutarhanhoitoasi toimimalla luonnon ehdoilla.

Lähetä meille kuvia näppäristä ratkaisuista!

Kauniit ja toimivat korotetut penkit - kuva Kata Lassheikki

Tutustu hiljaisuuden puutarhaan

Rauhallinen nurkkaus hiljentymiseen
Hiljaisuuden puutarha Lohjan Vivamossa

Avoimet puutarhat 2016

Avoimet puutarhat teemapäivä on seuraavan kerran 7.8.2016. Suosittu tapahtuma innostaa uusia ja vanhoja harrastajia  esteettömästi mukaan puutarhaharrastuksen pariin ja toimimaan toisten kanssa yhdessä. Tapahtuma tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia tuoda esille näppäriä ja työtä helpottavia ratkaisuja ja innostaa vaihtamaan kokemuksia puutarhanhoidosta. Voit myös muuten vaan esteettä nauttia ihanien puutarhojen voimasta ja hyvästä seurasta.Vahvistukaa puutarhoissa!

Ilmoitathan sinäkin puutarhasi mukaan Avoimet puutarhat tapahtumaan! Ilmoittautuminen tässä:

Voimaa puutarhasta – toimitaan yhdessä 2016

>> Takaisin alkuun