Vuoden Avoin Puutarha -tunnustus

Vuoden Avoin Puutarha –tunnustuksella halutaan nostaa esille avoimet puutarhaan teemapäivään esimerkillisellä tavalla osallistuneita ja elämyksellisiä puutarhoja ja samalla myös tukea suomalaista puutarhakulttuuria ja puutarhaharrastusta sekä edistää puutarhamatkailua.

Tunnustuksen saaja valitaan vuosittain valtakunnallisen avointen puutarhojen teemapäivään osallistuneiden kesken. Valinnan suorittaa Puutarhaliiton paikallisyhdistystoimikunnan kutsuma raati jossa ovat mukana Kotipuutarhalehden päätoimittaja Maija Stenman, Svenska Trädgårdsförbundetin tj Nina Holmlund, paikallisyhdistystoimikunnan edustaja Anneli Salo, sekä Puutarhaliiton edustajana tj Katarina Lassheikki. Raadin sihteerinä toimii kuvatoimittaja Annikki Oikkonen Puutarhaliitosta.

Tunnustuksen saaja on yleensä julkistettu puutarhamessuilla maalis-huhtikuussa teemapäivän jälkeisenä vuonna. Tunnustuspalkintona on pronssinen seinälaatta sekä diplomi. Tunnustuspalkinnon saajan julkistamisesta tiedotamme lehdistötiedotteella. Voit tilata lehdistötiedotteemme itsellesi tai tutustua tiedotteisiin tässä!

Tunnustuksen valintaperusteet

Tunnustuksen saaja tulisi olla:
• valmistautunut huolellisesti tapahtumaan
• osallistunut antaumuksella tapahtuman toteutukseen
• jakanut auliisti kokemuksiaan ja antanut arvokkaita vinkkejä tapahtuman jatkokehittämiseen
• tuonut aktiivisesti tapahtumaa julki

Lisäksi:
• annetaan lisäpiste itse laaditusta pihasta
• puutarhan elämyksellisyys yhtenä valintaperusteena
• puoltava lause tarpeellinen finalisteille (joltakin, joka tuntee kohteen. Puoltaja voi olla esimerkiiksi puutarhaseurasta tai lehden toimituksesta.)

Vuoden 2016 Avoin puutarha on Mikkelissä

Vuoden 2016 Avoin puutarha tunnustus luovutettiin Kevätpuutarha-messuilla 8.4.2017. Sen sai mikkeliläinen Miina ja Eetu -puutarha.

Tässä tietoa vuoden 2016 Avoin puutarha tunnustuksen saaneesta puutarhasta.

Tässä tunnustuksen julkistamistiedote

Vuoden 2015 Avoin puutarha tunnustus taimiston näytepuutarhalle

Sysmässä sijaitseva PerennaPuutarha Pöntinen sai Vuoden 2015 Avoin Puutarha -tunnustuspalkinnon Piha & Puutarha messutapahtumassa Turun Messukeskuksessa. Tunnus luovutettiin nyt neljättä kertaa kesäkuussa 2015 järjestetyn Avoimet puutarhat –tapahtuman pohjalta.

Tässä julkistamistilaisuuden tiedote.

Vuoden 2014 Avoin puutarha tunnustus Pohjois-Suomeen

28.3.2015

Reijo Pilpun puutarha sai tänään Vuoden Avoin Puutarha tunnustuspalkinnon Kevätpuutarha-messuilla Messukeskuksessa. Tunnus luovutettiin kesäkuussa 2014 järjestetyn Avoimet puutarhat –tapahtuman pohjalta.

Kuvassa vasemmalta: Katarina Lassheikki Puutarhaliitosta, Aira Permi Ylitorniosta joka vastaanotti palkinnon Reijo Pilpun puolesta, Maija Stenman Kotipuutarha-lehdestä sekä Santeri Salminen Helsingin Messukeskuksesta.

Raati oli valinnassaan yksimielinen, sillä valittu puutarha täytti tunnustuksen saajalle asetetut kriteerit ja keräsi päivän aikana 66 kävijää. Valintaperusteina ovat muun muassa huolellinen valmistautuminen ja antaumuksellinen osallistuminen tapahtumaan. Kokemusten jakaminen, vinkkien antaminen tapahtuman kehittämiseksi sekä aktiivinen tiedottaminen ovat myös kriteereinä. Puutarhan elämyksellisyys on tärkeä peruste. Raati halusi valinnallaan kannustaa pohjoisen puutarhoja aktiivisemmin mukaan Avoimet puutarhat –tapahtumaan.

Reijo Pilpun elämyksellinen kukkapuutarha on rakennettu itse Asunto-osakeyhtiö Ylitornion Nuuskankairan yhteiselle maa-alueelle. Rivitaloyhtiön kukkapuutarhaa varten on hankittu lisämaata ja puutarhan lajistoa ja kukkarunsautta on pidetty yllä jo 35 vuotta. Kasvilajisto on valittu siten, että kukintaa riittää koko kesäksi. Puutarhassa kasvaa noin 140 perennalajia ja parikymmentä eri pensaslajia.
Reijo Pilppu markkinoi tapahtumaa lehti-ilmoituksella ja tapahtuma sai alueella laajaa huomiota. Hän laati aluetta esittelevän tiedotteen, jakoi sitä kävijöille ja opasti itse koko päivän ajan puutarhassa. Reijo Pilppu antoi rakentavia ehdotuksia päivän kehittämiseksi. Hän lisäsi kävijöiden kasvitietoutta ja innosti heitä harrastuksen pariin.

Vuoden Avoin Puutarha -tunnustuksella halutaan nostaa esille teemapäivään osallistuneita elämyksellisiä puutarhoja. Tunnustuksellaan Puutarhaliitto haluaa tukea suomalaista puutarhakulttuuria ja puutarhaharrastusta sekä edistää puutarhamatkailua. Tunnustuksen saaja valitaan vuosittain valtakunnallisen avointen puutarhojen teemapäivään osallistuneiden kesken.

Portit auki jälleen kesäkuussa

Avoimet puutarhat tapahtuma järjestetään seuraavan kerran sunnuntaina 28.6.2015. Silloin aukeavat taas yhden päivän ajaksi puutarhojen portit vierailijoille ympäri Suomen. Sitä odotellessa satoihin avoimiin puutarhoihin voi tutustua verkossa osoitteessa www.avoimetpuutarhat.fi.
Avoimet puutarhat tapahtuman järjestää Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden ja Svenska Trädgårdsförbundetin kanssa. Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Nikolai ja Ljudmila Borisoffin puutarhasäätiöt ovat osallistuneet tapahtuman rahoittamiseen.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Katarina Lassheikki, Puutarhaliitto ry, p. 040-55 20 267, (09) 584 166.

Kuvia puutarhasta voi ladata näistä linkeistä:

Vuoden 2013 Avoin Puutarha oli siirtolapuutarha

Vuoden 2013 Avoin puutarha tunnustus jaettiin nyt toista kertaa. Tunnustus annettiin Peltolan siirtolapuutarhalle,Turussa. Julkistamistilaisuus pidettiin Tampereen kevätpuutarhamessuilla 11.4.2014. Tunnustuksen vastaanottivat Peltolan siirtolapuutarhayhdistyksen puolesta yhdistyksen puheenjohtaja Marja-Leena Knuutinen ja varapuheenjohtaja Kauno Partanen.

Raati valitsi yksimielisesti Vuoden Avoin Puutarha 2013 -tunnustuksen saajaksi vuonna 1947 perustetun Peltolan Siirtolapuutarhan Turusta. Peltolan siirtolapuutarha täytti kaikki tunnustukselle annetut valintakriteerit. Puutarha osallistui avointen puutarhojen tapahtumaan aktiivisesti ja myönteisesti ja puutarha antoi hyviä ideoita tapahtuman edelleen kehittämiselle.

Peltolan Siirtolapuutarhan alueella on 220 mökkipuutarhaa, joista 50 osallistui Avoimet Puutarhat -tapahtumaan. Siirtolapuutarhayhdistys oli mukana tapahtuman valmistelussa kaikin tavoin aktiivisesti. Alueen innokkaat puutarhaharrastajat ottivat vierailijat ystävällisesti vastaan ja antoivat kävijöille runsaasti neuvoja. Puutarhat olivat hyvin hoidettuja, taidokkaasti itse rakennettuja ja kasvilajistoltaan elämyksellisiä.

Osallistujat antoivat hyviä kehittämisideoita myös tulevia tapahtumia varten. Yhteistyö paikallisten puutarhayhdistysten kanssa oli aktiivista ja tiedotus toimi hyvin sekä sosiaalisessa mediassa että päivälehdessä. Peltolan Siirtolapuutarhalla oli Avoimet Puutarhat -tapahtuman lisäksi myös oma avoimien ovien päivä. Kävijöiden palaute tapahtumasta oli erinomainen ja osallistumista toivottiin myös seuraavalla kerralla.

Vuoden 2012 Avoin Puutarha tunnustus annettiin yksityispihalle

Vuonna 2012 järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa Avoimet puutarhat teemapäivää. Lajissaan ensimmäinen Vuoden Avoin puutarha tunnustus jaettiin yksityispihalle ja sen sai Marita Riskun ja Ole Barkarin yksityispiha Vaasassa. Julkistamistilaisuus pidettiin Kevätpuutarhamessuilla Helsingissä 12.4.2013.

Marita Riskun ja Lars-Ole Barkarin puutarha täytti kaikki tunnustukselle annetut valintakriteerit.

Marita Riskun ja Lars-Ole Barkar osallistuivat avointen puutarhojen tapahtuman toteuttamiseen aktiivisesti ja myönteisesti. He antoivat hyviä ideoita tapahtuman edelleen kehittämiselle. Puoltava lause saatiin myös paikalliselta puutarhaseuralta. Puutarhan elämyksellisyys vakuutti raadin. Omistajien rohkeus kokeilla erilaisia kasveja tarjoaa toisille harrastajille hyvän esimerkin ja paljon nähtävää.

Puutarha on toteutettu hyvällä maulla kiviseen metsärinteeseen. Luonnonolosuhteet on otettu huomioon, esimerkiksi hyödyntämällä suuria kivilohkareita osana puutarhaa. Puutarhan rakentaminen on aloitettu vuonna 1998 ja se on kooltaan 3000 m2. Puutarhassa kasvaa 1400 erilaista kasvilajia, joista suuren osan omistajat ovat lisänneet itse siemenestä. Huolellinen hoito ja viimeistely tekevät puutarhasta innostavan ja esimerkillisin.