Laatutarha | Kvalitetsgård

Laatutarha-ohjeisto on suomalaisen puutarhatuotannon yhteinen ohjeisto, jonka tehtävänä on varmistaa puutarhatuotteiden turvallisuus, tuotannon mahdollisimman vähäinen ympäristökuormitus ja työntekijöiden hyvät työolot. Laatutarha-ohjeiston ja sen tekijänoikeudet omistaa Kotimaiset Kasvikset ry. Laatutarha-ohjeistossa on huomioitu lainsäädäntö sekä niitä kotimaisen puutarhatuotannon hyviä käytäntöjä, joiden avulla voidaan varmistaa tuotteiden puhtaus ja turvallisuus. Laatutarha-ohjeisto voidaan mieltää työkaluksi, joka auttaa puutarhayritystä täyttämään markkinoiden odotukset ja lainsäädännön edellyttämät kirjaukset ja toiminnot. Ohjeisto on Eviran toimesta arvioitu elintarvikelain nojalla kansalliseksi hyvän käytännön ohjeeksi ja samalla Evira on myös tarkastanut kasvinterveyttä ja lannoitteita koskevat kohdat

Laatutarha-ohjeisto on Kotimaiset Kasvikset ry:n hallinnoiman laatumerkin (sirkkalehtimerkki) käyttöön oikeuttava laatujärjestelmä. Viljelijä sallii Kotimaiset Kasvikset ry:n valtuuttaman osapuolen tekemään tuotannon ja tuotteiden arvioinnin ja seurannan niiltä osin kuin se koskee tätä ohjeistoa.

Puutarhayrittäjille on tähän koottu tukimateriaalia, joka helpottaa Laatutarha-ohjeiston käyttöönottoa

Kvalitetsgård-riktlinjerna är gemensamma riktlinjer för den finländska trädgårdsproduktionen. De finns till för att garantera att trädgårdsprodukternaär trygga, att produktionen belastar miljön så lite som möjligt och att arbetstagarna har goda arbetsförhållanden. Inhemska Trädgårdsprodukter rf innehar bruksrätten till Kvalitetsgård-riktlinjerna. Kvalitetsgård-riktlinjerna innehåller de senaste förändringarna i lagstiftningen samt sådana goda metoder inom inhemsk trädgårdsproduktion med hjälp avvilka man kan försäkra sig om att produkterna är rena och trygga. Riktlinjerna har av Evira godkänts som nationella riktlinjer för goda metoderi enlighet med livsmedelslagen. Samtidigt har Evira också granskat avsnitten som gäller växtsundhet och gödselmedel.

Kvalitetsgårdriktlinjerna är ett kvalitetssystem som berättigar till användandet av det av Inhemska Trädgårdsprodukter rf adminstrerade kvalitetsmärket (groddbladsflaggan). Odlaren tillåter en av Inhemska Trädgårdsprodukter rf befullmäktigad part att värdera och följa upp produktionen och produkterna till den del som berörs av dessa riktlinjer.

Här finns stödmaterial samlat för att underlätta tillämpningen av Kvalitetsgårdregelverket i företaget

Tukimateriaali | Stödmaterial

A. Viljelypaikka, tuotantotilat, laitteet ja huoltotoimet
B. Viljely