Nästa söndag Öppnas Trädgårdarna

Nästa söndag (1.7.2018) är det igen möjligt att kika in i en mängd härliga trädgårdar i samband med evenemanget Öppna Trädgårdar. Hundratals intressanta privata och offentliga trädgårdar är öppna för allmänheten klockan 12–17. På www.oppnatradgardar.fi kan man bekanta sig med besöksmålen på förhand och planera en lämplig besöksrutt.

Under evenemanget träffar man andra trädgårdsentusiaster och får beundra olika typers trädgårdar, allt från köksträdgårdar till doftande rosengårdar. Många trädgårdar erbjuder också en mängd annat program: guidade rundturer, kaffe med dopp och annat ätbart, plantförsäljning, loppisar, konstutställningar eller musikunderhållning. Mera information om programmen hittar du i trädgårdspresentationerna på webbsidan. Det allra viktigaste är ändå att njuta av trädgårdarnas skönhet och hitta tips och idéer för den egna trädgården.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry i samarbete med Kotipuutarha-lehti och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond Och Maiju och Yrjö Rikalas fond understöder evenemanget vars samarbetspartners är Oy Fiskars Ab och Allergi- hud- och astmaförbundet

Bild: I parken vid Villa Anneberg i Helsingfors kan man förutom den vackra trädgården också bekanta sig med bekämpning av skadliga invaderande arter i samband med temadagen Öppna Trädgårdar.

Ytterligare information:

Bifogad är en lista över de trädgårdar som deltar Öppnas Trägårdarna detta år.

evenemangskoordinator Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf,  heidi.wirtanen@tradgard.fi p. 045-665 4956

VD Timo Taulavuori, puutarhaliitto timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040-745 30 05.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi