Vieraslajien torjuntatietoutta Annalassa

Avoimet puutarhat -tapahtumapäivänä 1.7. Allergia-, iho– ja astmaliitto kertoo Annalan puutarhassa klo 12–17 luontoyhteydestä ja vieraslajeista sekä jakaa vieraslajioppaita. Vieraslajeiksi kutsutaan lajeja, jotka ovat levinneet luontaiselta esiintymisalueeltaan uusille alueille ihmisen toiminnan seurauksena. Haitalliseksi vieraslaji luokitellaan silloin, jos se alkaa vallata elintilaa alueen alkuperäiseltä lajistolta tai puutarhakasveilta, ja uhkaa näin luonnon monimuotoisuutta. Haitalliset vieraslajit uhkaavat paitsi alkuperäislajistoa myös koko ekosysteemiä.

–        Vieraskasvilajeilla on kielteisiä vaikutuksia ekosysteemeihin ja ihmisten terveyteen sekä talouteen. Luontoon levinneinä ne kilpailevat alkuperäisen lajiston kanssa ja levittävät tauteja. Esimerkiksi jättiputki saattaa alentaa tontin hintaa. Hukkakaura heikentää puolestaan satoa. Jättiputkesta voi tulla myös terveydellistä haittaa. Jos jättiputki päätyy kosketuksiin ihon kanssa, se polttaa ihon rakkuloille, kertoo Allergia, iho- ja astmaliiton projektikoordinaattori Tiina Parkkima.

Tahatonta vieraslajien leviämistä ihminen voi aiheuttaa esimerkiksi siten, että jonkin lajin siemeniä kulkeutuu vahingossa jonkun tavaran tai aineksen joukossa, kuten kengänpohjien tai rahtikonttien mukana. Moni myös tuo vahingossa ulkomailta hankittujen kasvien mukana vieraslajeja, jotka sitten pääsevät leviämään. Näin ihminen auttaa kasvia pääsemään luontaisen esteen, kuten vuoriston tai meren, yli.

–         Jos lähdetään ongelman ytimestä, niin vieraslajeja ei kannata hankkia eikä levittää. Puutarhajätteen dumppaaminen metsäympäristöön levittää vieraslajeja uusille alueille ja alueille, joilta niitä on juuri torjuttu. Esimerkiksi jättipalsamin siemenet elävät puutarhajätteen joukossa, vaikka biojäte on muuten hajoavaa, Parkkima muistuttaa.

Avoimet puutarhat -tapahtuman järjestävät Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden ja Svenska Trädgårdsförbundet rf:n kanssa. Tapahtuman mahdollistavat lisäksi Allergia-, iho- ja astmaliitto ry, Fiskars Oyj sekä Nikolai ja Ljudmila Borisoffin ja Yrjö ja Maiju Rikalan puutarhasäätiöt.

Kuva: Suosittua kurttulehtiruusua suunnitellaan lisättäväksi haitallisten vieraslajien listalle, koska se leviää helposti ja vie elintilaa luonnonkasveilta. Kuva Timo Taulavuori

projektikoordinaattori Tiina Parkkima, Allergia-, iho- ja astmaliitto ry
tiina.parkkima@allergia.fi, puh. 040 145 8288

tapahtumakoordinaattori Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf avoimetpuutarhat@puutarhaliitto.fi, puh. 045 665 4956

toimitusjohtaja Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi, puh. 040 745 3005.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi