600 puutarhaa odottaa vierailijoita 7.7.2019

Heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina avautuu yli 600 ainutkertaista puutarhakohdetta ympäri Suomea. Puutarhat ovat avoinna 7. 7. klo 12 – 17. Kohteisiin voi tutustua etukäteen www.avoimetpuutarhat.fi -sivuilla, joiden karttapalvelun avulla voi suunnitella reitin kiinnostaviin kohteisiin.

Tänä vuonna mukana on ennätysmäärä, yli 600 kohdetta. Vierailla voi niin yksityisissä omakotitalojen ja vapaa-ajan asuntojen puutarhoissa kuin monissa mielenkiintoisissa puutarhamatkailukohteissa ja taimistojen myymälöissä, joissa järjestetään päivän aikana erikoisohjelmaa. Parhaimmillaan Avoimet Puutarhat -päivän aikana pääsee tutustumaan mielenkiintoisiin puutarhan omistajiin, uusiin kasveihin ja ennen kaikkea persoonallisiin ratkaisuihin puutarhoissa teemalla: Puutarha ei ole koskaan valmis, mutta aina kokemisen arvoinen, kerrotaan Puutarhaliitosta.

Luonnonmukaisuus kiinnostaa

Biolan Oy on ensimmäistä kertaa mukana tapahtuman tukijana. He tuovat tapahtumaan mukanaan luonnonmukaisuutta tuotteittensa ja ideoittensa avulla. Puutarhaharrastajista kahdeksan kymmenestä on halukas valitsemaan mahdollisimman luonnonmukaisia tuotteita omaan puutarhaan.  Hyötyviljelyn suosio kasvaa koko ajan, jolloin harrastajat haluavat valita luonnonmukaisia kasvualustoja ja lannoitteita.

Moniin Biolanin tuotteisiin pääsee tutustumaan ainakin 50 esittelypuutarhoissa. Kesän mielenkiintoiset uutuudet helpottavat puutarhan hoitoa ja sopivat sekä koristekasvi- että hyötykasviviljelyyn. Luonnossa uusiutuvan rahkasammaleen avulla kasvualustaa on helppo kastella ja juuristo pysyy siinä elinvoimaisena ja ilmavana.  Biohiili puolestaan parantaa maan rakennetta ja toimii myös ravinne- ja vesitasapainoa parantavana elementtinä kasvualustassa.

Hyvillä välineillä helppoa

Fiskars tuo tapahtumaan juhlaa arjen keskellä toimivilla ja puutarhatöitä helpottavilla työkaluillaan. Myös Fiskarsin kastelulaitteistot ovat olleet mukana jo aiempina kesinä tapahtumassa helpottamassa puutarhan ystävän kastelutyötä. Tänä vuonna erityisesti tavallista pitkävartisemmat työkalut antavat uutta vääntövoimaa niin istutus- kuin hoitotöihin.

Avoimet puutarhat -tapahtuman järjestävät Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden ja Svenska Trädgårdsförbundet rf:n kanssa. Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Nikolai ja Ljudmila Borisoffin puutarhasäätiöt tukevat tapahtumaa. Yhteistyökumppanina on lisäksi Allergia-, iho- ja astmaliitto ’Terve askel luontoon’ -kampanjallaan. Tapahtumaa sponsoroivat Firskars Oyj ja Biolan Oy.

Kuva: Hyötykasviviljelyn kiinnostuksen kasvun myötä myös luonnonmukaisten kasvualustojen ja -lannoitteiden kysyntä kasvaa. (Timo Taulavuori)

Tapahtumakoordinaattori Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf avoimetpuutarhat@puutarhaliitto.fi  puh. 045 665 4956

Tapahtumavastaava Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry

timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi puh. 040 745 3005.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi

Instagram: #avoimetpuutarhat