Anmälningstiden har börjat!

Öppna Trädgårdar ordnas i år första söndagen i augusti

På allmänhetens begäran ordnas evenemanget i år 7.8. kl 12-17. Mera information hittar du på  www.oppnatradgardar.fi Sidan fungerar också som en reseguide för trädgårdsresmål.

I år kan besökarna njuta av sensommarträdgårdarnas prakt och skörd, då hundratals trädgårdar öppnar sina portar den första söndagen i augusti. Perenner och buskar blommar som bäst och värmen får skörden i hemträdgårdarna att mogna.

Trädgårdarna och klimatförändringen

Öppna trädgårdar ordnas i år för elfte gången och kan firas över hela landet genom besök i intressanta och personliga trädgårdar. Dagens tema, som är gemensamt för hela Europa, är Trädgårdarna och klimatförändringen.
De finländska trädgårdarna drar delvis nytta av den längre växtperioden, men trädgårdarna kan också bidra till att bromsa klimatförändringens effekter och framfart. Genom olika lösningar kan trädgårdarna öka beredskapen för extremväder.

Anmäl dig på oppnatradgardar.fi

Nu är det dags att anmäla din trädgård om du vill vara med år. Anmälningstiden pågår till 19.6. Anmäl dig genom att skapa en egen profil för din trädgård på www.oppnatradgardar.fi -sidan. De trädgårdar som tidigare deltagit kan uppdatera sina uppgifter och kryssa i att de också deltar i år. Observera att om man inte kryssar i årets datum, så kommer trädgårdens uppgifter att döljas när evenemanget närmar sig.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Övriga samarbetspartners är Maiju och Yrjö Rikalas trädgårdsstiftelse, Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsstiftelse, samt Kotipuutarhalehti, Kekkilä och Marttaliitto.
Evenemanget ordnas i samarbete med det europeiska Rendez vous aux Jardins-nätverket.
Mer information finns på www.avoimetpuutarhat.fi och www.oppnatradgardar.fi

Evenemangskoordinator detta år är Jaana Ojanen vid Puutarhaliitto. Hennes kontaktuppgifter är  jaana.ojanen@puutarhaliitto.fi eller telefon 050 518 5715. Hon hjälper vid behov med anmälningar och skapande av profil på webbsidan.

www.avoimetpuutarhat.fi och www.oppnatradgardar.fi

Evenemangsansvarig Timo Taulavuori Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi tel. 040 745 3005

Evenemangskoordinator Jaana Ojanen, Puutarhaliitto ry, jaana.ojanen@puutarhaliitto.fi tel. 050 518 5715

Bildtext 1. Bakom trädgårdsporten hittar du spännade överraskningar och nya bekantskaper söndagen 7.8. kl 12–17.