Suomen suosituin puutarhatapahtuma ”Avoimet Puutarhat” järjestetään  sunnuntaina 7. heinäkuuta. Odotettavissa on sekä uusia että tuttuja puutarhakohteita, joihin pääsee tutustumaan keskikesän vihreydessä ja loistossa.

Tapahtuman tärkeintä antia ovat kohtaamiset. Tapahtuman palautteissa yhtenä tärkeimpänä motivaattorina on ollut toisten harrastajien tapaaminen ja mahdollisuus oman puutarhan esittelyyn muille harrastajille. Teemapäivän aikana halutaan myös edistää suomalaisten puutarhaharrastamista ja puutarhakulttuuria. Suomi kehittyy mielenkiintoisena, monella tavalla rikkaana puutarhamaana juuri tämäntyyppisten tapahtumien avulla, kerrotaan Puutarhaliitto ry:stä. Suomalaisissa puutarhoissa yhdistyy upea luontomme kansainvälisiin puutarhatrendeihin.

Yli 70 000 vierailua
Vuonna 2018 puutarhavierailuja oli noin 70 000 erilaisissa kohteissa, joita oli avoinna yli 550 ympäri Suomea. Vuoden 2018 teema ’Puutarha ei ole koskaan valmis, mutta aina kokemisen arvoinen’ koettiin hyväksi. Se kannusti mukaan myös pihoja, jotka eivät olleet täysin valmiita.

Moni puutarhaharrastaja uurastaa pihansa vuoksi lukemattomia tunteja vuodessa. Työn lisäksi pihaan liittyy paljon ajatuksia ja intohimoja, jotka välittyvät hyvin puutarhavierailujen aikana. Jo näin syksyllä puutarhaa paketoidessa talvikuntoon, puutarhurin mieli on jo keväässä ja uudessa kasvukaudessa.

Puutarhamatkailemaan
Tapahtumapäivän lisäksi uudistetuilla www.avoimetpuutarhat.fi -sivuilla voi ilmoittautua puutarhamatkailukohteeksi. Nämä puutarhat löytyvät sivuilta tapahtumapäivän lisäksi myös muulloin. Näin puutarhamatkailijoiden on helppo löytää mielenkiintoisia kohteita lähialueilta ympäri vuoden. Kaupalliset toimijat pääsevät mukaan tapahtumaan ja matkailusivuille 80 euron markkinointimaksulla, minkä avulla tapahtumaa rahoitetaan.

Avoimet puutarhat -tapahtuman järjestävät Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden ja Svenska Trädgårdsförbundet rf:n kanssa.

tapahtumakoordinaattori Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet   avoimetpuutarhat@puutarhaliitto.fi, puh. 045 665 4956
toimitusjohtaja Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi, puh. 040 745 3005.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi