Huonekasviviikkoa juhlitaan ympäri Suomea!

Valtakunnallista Huonekasviviikkoa vietetään monin tavoin ja tapahtumin ympäri Suomea 19.–25. syyskuuta. Samalla juhlitaan myös Huonekasviseuran viisivuotista taivalta.

Uusien harrastajien määrä on kasvanut viime vuosina huomattavasti

Huonekasviharrastuksella on Suomessa pitkät perinteet jo 1700-luvun lopulta asti, jolloin kartanoiden kasvihuoneissa aloitettiin kasvattaa koristekasveja kuten pelargonioita ja viikunoita. Reilu pari sataa vuotta myöhemmin huonekasviharrastus on suosionsa huipulla. Koronapandemian aikana uusia harrastajia on tullut runsaasti, sillä kodin viihtyisyyteen ja sisustukseen on haluttu panostaa uusin vihrein ja värikkäin keinoin.

Monet arvostavat huonekasvien huoneilmaa puhdistavia vaikutuksia. Lisäksi huonekasvien kerrotaan myös vähentävän stressiä, ja lisäksi niillä on meihin ihmisiin rauhoittava vaikutus. Kotitoimiston etätyöpisteen viherkasvi antaa energiaa ja nostaa tutkimusten mukaan työtehoa. Nuorison parissa huonekasvi-innostus on ollut kasvussa, mikä näkyy muun muassa kasviaiheisilla Instagram-, Facebook- ja TikTok -tileillä, joilla on miljoonia seuraajia ympäri maailman.

Erikoisuuksia etsitään, mutta myös perinnekasvit kiinnostavat

Useat harrastajat ovat huomanneet metsästävänsä erikoisuuksia, ja sosiaalisessa mediassa tulee vastaan uusia must have-kasveja viikoittain. Erikoisuuksien omistaminen ei kuitenkaan ole enää täysi mahdottomuus, sillä kansainväliset verkkokaupat ovat olleet monen harrastajan mieleen.

Huonekasviseura ry on tänä juhlavuotena järjestänyt useamman kimppatilauksen jäsenilleen ulkomaisilta puutarhoilta. Samaan aikaan perinnekasvit sekä suvussa pitkään kulkeutuneet viherkasvit kiinnostustavat. Sata vuotta vanha enkelinsiipi saattaa jatkaa kasvuaan jo neljännessä sukupolvessa. Vanhan kannan kiinanruusu herättää ihastusta, ja mummolassa kukkinut kliivia loistaa oranssina opiskelija-asunnossa.

Lisääntynyt harrastajajoukko on myös innoittanut kotimaisia puutarhoja viljelemään syksyyn huonekasveja. Moni haluaakin kesäkauden pääteeksi sisustaa kotiaan vihreällä.

Huonekasviseura ry täyttää viisi vuotta!

Reilun 330 jäsenen Huonekasviseura ry on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, jonka tavoitteena on tarjota jäsenilleen tietoa, taitoa ja oppia sekä yhteisön, jossa voi vaihtaa kuulumisia, kokemuksia ja tietysti myös kasveja. Huonekasviseuralla on aktiiviset sosiaalisen median ryhmät, sekä yli seitsemänkymmentä yhteistyökumppania ympäri Suomea aina Helsingistä Ivaloon saakka. Nämä tarjoavat seuran jäsenille tarjouksia sekä järjestävät jäsentapahtumia ympäri vuoden.

Huonekasviseura tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden osallistua kimppatilauksiin ulkomailta ja neljästi vuodessa ilmestyvän Peikonlehti-julkaisun. Lisäksi seura auttaa jäsenistöään ja yhteistyökumppaneitaan myös järjestämään tapahtumia ja hauskoja tempauksia. Seuran verkkosivuilta löydät myös kasvikortiston sekä keskusteluyhteisön. Seura on myös Puutarhaliiton jäsen.

Valtakunnallisella Huonekasviviikolla useita tapahtumia

Juhlaviikon aikana järjestetään useita tapahtumia ympäri Suomea niin Huonekasviseuran jäsenien kuin yhteistyökumppanien toimesta. Luvassa on kasvitreffejä ja ruukkujahteja sekä live-esittelyjä harrastajien toimesta. Myös Vuoden Huonekasviharrastaja julkistetaan juhlaviikolla.  Viikko huipentuu lauantaina 24.9. Vantaan monitoimikeskus Lumossa järjestettäviin myyjäisiin ja seuran historian ensimmäiseen huutokauppaan, joka on avoin kaikille ja josta varmasti löytyy jotain aivan ainutlaatuista!

Kuva: Huonekasviharrastuksen voi aloittaa kuka vain joko pienesti ja isosti. Kuva Timo Taulavuori

Lisätietoja:

Raisa Ojaniemi, Huonekasviyhdistys ry, 044 235 4367, puheenjohtaja@huonekasviseura.fi

Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, 040 745 3005 timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi