Lisää kourallinen heviä päivääsi!

Puutarhaliitto ry haastaa kaikki suomalaiset lisäämään kourallisen eli noin sata grammaa heviä eli hedelmiä, vihanneksia ja marjoja jokaiseen helmikuiseen päiväänsä. Kampanjassa korostetaan myös kotimaisuutta, sillä koko vuoden on tarjolla luotettavia kotimaisia hevi-tuotteita pakastettuina, kuivattuina, talvivarastoista, valmisruokina ja kasvihuoneissa viljeltyinä.

Terveellinen ruokavalio sisältää päivittäin vähintään puoli kiloa kasviksia. Tästä tavoitteesta olemme vielä kaukana, sillä arviolta suurin osa suomalaisista syö vain 100 – 300 grammaa heviä päivittäin. Tämä määrä ei ole juurikaan kasvanut viimeisten vuosien aikana.

Monikäyttöiset kasvikset

Kasvikset voidaan nauttia sellaisinaan, salaateissa ja kypsennettyinä osana erilaisia ruokalajeja. Lapsille kasviksia pitäisi olla aina tarjolla terveellisinä välipaloina kuten naposteluporkkanoina, hedelminä tai kirsikkatomaatteina. Kourallinen syöjän oman käden koon mukaan voi olla pakastettuja marjoja aamupalalla, juureksia raasteina tai kasviksia korvaamassa hiilihydraatteja ja lihaa ruoanlaitossa sekä leivonnassa.

Mukana ilmastotalkoissa!

Pienikin kasvu vähän kuluttavien joukossa auttaa ilmastotalkoissa ja vähentää yhteiskunnan kustannuksia elintasosairauksien hoidossa. Kasviksien on tutkitusti todettu ehkäisevän liki kaikkia perussairauksiamme flunssasta diabetekseen. Kasviksien sitoma hiili puolestaan vähentää ilmakehän lämpenemistä.

Lisäyksen toivotaan muuttavan meidän suomalaisten kulutustottumuksia pitkällä tähtäimellä. Kasvispainotteisen ruokailun ympäristövaikutukset, kuluttajien terveystietoisuus ja kiinnostus eläinten suojeluun motivoivat yhä useampaa suomalaista lisäämään kourallisen heviä päiväänsä.

Lisätietoja: Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi, p. 040 7453005

Kuva: Kourallinen kasviksia syöjän koon mukaan voi olla marjoja, vihanneksia ja hedelmiä. Kuva Puutarhaliitto