Vuoden 2021 avoin puutarha on Naisten puutarha Rovaniemellä

Tämän vuoden Avoin Puutarha on rovaniemeläinen Naisten puutarha. Puutarhaliiton puutarhayhdistykset valitsivat tämän kohteen Vuoden 2021 avoimeksi Puutarhaksi, koska Naisten puutarhassa yhteisöllisyys ja esimerkillinen tapa toimia yhdistivät sekä puutarhaharrastuksen että samalla auttoivat maahanmuuttajanaisia tutustumaan suomalaiseen elämäntapaan.

Idea Naisten puutarhaan syntyi, kun Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio kertoi matkastaan Ruotsiin, jossa puutarhatoiminnan avulla maahanmuuttajanaisia oli autettu tutustumaan paikalliseen kulttuuriin ja myös oppimaan kieltä. Arktiset maahanmuuttajat AMA ry lähti soveltamaan ideaa Rovaniemelle. Samalla ollaan kotoutumisen tukena, kun itse organisoidaan matalan kynnyksen toimintaa, opitaan yhdessä ja avataan ovia uusille ihmisille.

Yhteistyötä puutarhan omistajien kanssa

Ensin lähdettiin etsimään omakotitalojen omistajia, jotka kaipasivat pihalleen hoitoapua ja tarjosivat myös siellä viljelymahdollisuuden. Moni ikääntynyt talon omistaja ei enää jaksa hoitaa pihaansa ja kaipaa ehkä myös elämää omalle tontilleen. Vastavuoroisesti maahanmuuttajataustaiset kaipaavat kontakteja toisiinsa ja paikallisiin asukkaisiin oppiakseen Suomen kieltä, kulttuuria ja tutustumaan uuteen kotimaahansa. Se voi onnistua puutarhatöiden lomassa tai yhteisten pihakahvitteluhetkien aikana.

Avoimet Puutarhat-tapahtumaan osallistunut puutarha löytyi Lapin yliopiston tutkijan Nafisa Yeasminin Korkalovaarassa sijaitsevan omakotitalon pihasta. Eri maista muuttaneet naiset perustivat sinne laatikkoviljelmiä. Monet suomalaiset toivat sinne viljelytarvikkeita ja kasvien taimia sekä samalla tutustuivat toisiinsa. He myös kutsuivat maahanmuuttajanaisia tutustumaan omiin pihoihinsa ja koteihinsa tämän hankkeen kautta. Avoimet Puutarhat -tapahtuman aikana naisten puutarhan piha kiinnosti paljon vierailijoita ja oli näkyvästi esillä julkisuudessa edistäen sekä maahanmuuttajien kotouttamisideaa että tapahtumaa.

Ensi vuonna jälleen!

Avoimet Puutarhat- tapahtuman (20. 6. 2021) järjestivät 10. kerran Puutarhaliitto ry ja Svenska Trädgårdsförbundet rf. Tapahtuma keräsi noin 60 000 vierailua ympäri Suomea erilaisiin puutarhakohteisiin. Ensi vuonna puutarhat avautuvat 7. elokuuta.

Tapahtuman yhteistyökumppaneina ovat Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Ljudmila ja Nikolai Borisoffin puutarhasäätiöt sekä Kotipuutarha-lehti ja Kekkilä. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä eurooppalaisen Rendez vous aux Jardins-verkoston kanssa.

Kuva 1. Naisten puutarha kokoaa yhteen erilaista taustoista muuttaneita naisia, jotka pääsevät oppimaan Suomen kulttuuria ja kieltä puutarhaharrastuksen ohella.

Katriina Happonen, AMA koordinaattori puh. 040 7606 059

Kuvia: Facebook, Naisten puutarha syntyy Korkalovaaraan: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=ArktisetmaahanmuuttajatAMA&set=a.3502379403195174

Arktiset maahanmuuttaja AMA ry:  https://www.facebook.com/ArktisetmaahanmuuttajatAMA

www.avoimetpuutarhat.fi ja www.oppnatradgardar.fi