Öppna din Trädgård 5.7.2020

Första söndagen i juli öppnas igen hundratals trädgårdsportar för besökare. Om du vill öppna din trädgård, träffa andra trädgårdsentusiaster och njuta av sommardagen i trevligt sällskap är det nu dags att anmäla din trädgård med i evenemanget på www.oppnatradgardar.fi.

Trädgårdskunskap tillsammans

Årets tema är trädgårdskunskap tillsammans. Trädgården är i bästa fall ett paradis av mångfald både för ägaren, besökaren och hela ekosystemet. I trädgården kan man vila en stund, få nyttig vardagsmotion och njuta av växandets under. Trädgården lär dig något nytt varje dag, men det allra bästa är ändå att byta erfarenheter med andra hobbyodlare.

Biolan understöder evenemanget

Huvudpartner för evenemanget är Biolan som representerar samma värdegrund med sina naturenliga odlings- och komposteringsprodukter. En del av trädgårdarna kan berätta för dig om Biolans ekologiska mossmylla som tillverkas till 100 % av råvaror som antingen är återanvända eller snabbt förnyas.

Även vad gäller odlingsegenskaper passar vitmossa utmärkt i en välmående och ekologisk trädgård, eftersom den naturligt främjar rottillväxt, vattenupptagning och jordens luftighet. Mossans egenskaper främjar både prydnads- och köksväxters hälsa och tillväxt på ett sätt som varje hemträdgårdsodlare drömmer om.

Växthälsoåret 2020

Genom att värna om naturens mångfald kan man förverkliga FN:s internationella Växthälsoår 2020. Med temaåret vill man fästa uppmärksamheten på att vi människor är helt beroende av växternas välmående både vad gäller såväl matproduktion som en bra miljö. Också hemträdgårdsodlare kan med sina egna val påverka växternas välmående och på det sättet minska bl.a. klimatförändringens negativa effekter.

Anmäl din trädgård till evenemanget senast 7.6!

Gå in på www.oppnatradgardar.fi och skapa en trädgårdsprofil. För trädgårdsprofilen behövs 2–5 bilder och en kort presentation av trädgården. Sista anmälningsdagen är 7.6. Därefter postas ett informationspaket till alla trädgårdar som deltar I evenemanget.

Webbsidorna fungerar också som ett register där du under hela säsongen hittar presentationer av både offentliga och privata trädgårdsbesöksmål. Evenemanget är gratis för privata och offentliga trädgårdar. Av kommersiella trädgårdar debiteras årligen en marknadsföringsavgift på 80 € + moms.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry i samarbete med Kotipuutarha-lehti och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond och Maiju och Yrjö Rikalas fond understöder evenemanget.
Samarbetspartners är Biolan, Allergi- hud- och astmaförbundet med kampanjen ’Terve askel luontoon’ samt FN:s internationella växthälsoår 2020.

Ytterligare information:

evenemangskoordinator Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf,
avoimetpuutarhat@puutarhaliitto.fi  tel. 045-665 4956

Evenemangsansvarig: Timo Taulavuori, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi tel. 040-745 30 05.

www.avoimetpuutarhat.fi    www.oppnatradgardar.fi

Intagram: #avoimetpuutarhat