Grönt är skönt och färger inspirerande

– Öppna Trädgårdar 7.7.2019

Grönt är skönt och färger inspirerande, Öppna Trädgårdar-evenemanget ordnas i år söndagen den 7:e juli. Åter igen kan vi bekanta oss med intressanta finska hemträdgårdar och speciella besöksmål. Evenemangets popularitet ökar år för år och i fjol deltog 600 intressanta trädgårdar.

Anmälningen till evenemanget har börjat på www.oppnatradgardar.fi, var man också kan bekanta sig med tidigare besöksmål. Med i evenemanget önskas likaväl både gamla bekanta trädgårdar som helt nya besöksmål. Vi hoppas att också höghus- och sommarstugor vill öppna sin trädgård under evenemanget vid sidan av villaträdgårdar och offentliga parker och trädgårdar. Också många kommersiella trädgårdar ordnar specialprogram under temadagen.

Trädgården är aldrig färdig

Vi fortsätter med temat ’Trädgården är aldrig färdig men alltid värd att uppleva’, eftersom det att trädgården är på hälft inte är ett hinder för att delta i evenemanget. Alla trädgårdar är fulla av levande tips och idéer för trädgårdsskötsel, växter och deras användning.

Det bästa med evenemanget är ägarnas genuina engagemang och vilja att dela med sig av sina erfarenheter till andra trädgårdsentusiaster. I fjol hörds det förutom fågelsång också musik och till och med dikter i de Öppna Trädgårdarna. Populära var också guidade turer under vilka man kunde lära sig nya saker medan man njöt av trädgården.

Välmående och hållbar utveckling

I år prunkar trädgårdarna i högsommarskrud. Årets specialtemat är hållbar trädgård. Trädgården har i bästa fall en positiv inverkan på människor, djur och klimatet. Under evenemanget bekantar vi oss med trädgårdsteman som främjar välmående och bekämpar invasiva arter i Allergi- hud- och astmaförbundets regi.

Anmälningstiden har börjat. Lättast går det att anmäla sig genom att logga in via webbsidan www.oppnatardgardar.fi.

Öppna Trädgårdar-evenemanget ordnas av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet i samarbete med tidningen Kotipuutarha och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Nikolaij och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond samt Maiju och Yrjö Rikalas stiftelse understöder evenemanget. Evenemangets samarbetspartners är Biolan Oy, Oy Fiskars Ab samt Allergi- hud- och astmaförbundet.

Mera information: evenemangskoordinator Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf,  heidi.wirtanen@tradgard.fi p. 045 665 4959

Verkställande direktör Timo Taulavuori, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040 745 30 05.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi

Som bilaga bilder från förra årets evenemang.