Rekordmånga trädgårdar öppnar sina portar

– Öppna Trädgårdar 7.7

Intresset för trädgård ökar hela tiden vilket även syns i det ökade intresset för att öppna sin trädgård för besökare. Till evenemanget som nu ordnas för åttonde gången har det anmält sig över 650 trädgårdar. Det nationella evenemanget ordnas söndagen 7.7.2019 kl. 12–17

Man kan bekanta sig med trädgårdsbesöksmålen redan på förhand genom att gå in på www.oppnatradgardar.fi . Där hittar man presentationer av besöksmålen med både bilder och text.  På sidan Trädgårdar kan man välja att antingen bekanta sig med Trädgårdsbesöksmål eller trädgårdar som Deltar i temadagen.

Också trädgårdsbesöksmål

Oppnatradgardar.fi fungerar också som en utmärkt sökmotor för den som planerar sin sommarsemester. På sidan finns upptaget 125 trädgårdsbesöksmål, vilka är öppna även andra tider än bara under temadagen 7.7. Vissa av dem kan man besöka enligt överenskommelse, andra under bestämda besökstider. Besöksmålen sträcker sig från botaniska trädgårdar till arboretum och privata hemträdgårdar.

Evenemangets tema är ’En trädgård är aldrig färdig men alltid värt ett besök’. De bästa trädgårdarna är de i vilka man kan se ägarens personlighet och glädje över trädgården. Trädgården avspeglar alltid ägaren och berättar om hens intressen. En är en passionerad pionentusiast, en annan odlar nyttoväxter och den tredje har skapat en ekologisk, blommande oas.

Öppna Trädgårdar-evenemanget ordnas av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet i samarbete med tidningen Kotipuutarha och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Nikolaij och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond samt Maiju och Yrjö Rikalas stiftelse understöder evenemanget. Evenemangets samarbetspartners är Biolan Oy, Oy Fiskars Ab samt Allergi- hud- och astmaförbundet.

Bild: Bl.a. botaniska trädgårdar finns listade som trädgårdsbesöksmål. Bilden är från Botaniska Trädgården i Runsala, Åbo. (Timo Taulavuori)

Mera information:
evenemangskoordinator Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf,  heidi.wirtanen@tradgard.fi p. 045 665 4956

Evenemangs ansvarig: Timo Taulavuori, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040 745 30 05.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi

Intagram: #avoimetpuutarhat