Syystaimijuhlat jatkavat puutarhakesää

Syksyn saapuessa puutarhakesää jatketaan suomalaisissa puutarhoissa. Silloin 2. – 11.syyskuuta vietetään Syystaimijuhlia nauttien puutarhojen tunnelmista ja sadonkorjuun herkuista. Syyskuun alku on parasta aikaa virittää puutarhaa kuntoon myös seuraavaa kasvukautta ajatellen. Toisaalta sadonkorjuu ja syyskukkien loisto kutsuvat viettämään juhlia tunnelmallisesti pimenevissä syyspuutarhoissa.

Syksy parasta istutusaikaa

Syyspuutarhaan kannattaa istuttaa uusia kasveja ja kylvää myös uutta nurmikkoa. Sekä maan- että ilmankosteus on syksyllä parempi kuin kesällä, joten kasvuun lähtö on varmempaa kuin kevätistutuksilla. Tarvittaessa syksyllä kastellaan uusia istutuksia, mutta tarve on vähäisempää kuin kesäaikana. Nurmikon siemenet itävät myös varmemmin kosteassa maassa kuin kesän paahteessa, jolloin vasta itäneet siemenet pääsevät helposti kuivahtamaan. Hyvä kasvu- ja istutuskausi jatkuu monin paikoin Suomea lokakuulle asti.

Kasvien valikoima hyvä

Tänä vuonna puutarhamyymälöissä on erittäin hyvä valikoima erilaisia koriste- ja hyötykasvien taimia syysistutuksiin. Kesän aikana huomaa hyvin, mitkä istutusryhmät kaipaavat uudistamista, tai mitä uusia toimintoja ja istutusalueita puutarhaan halutaan.  Monet syksyllä istutetut kasvit ilahduttavat jo keväällä, koska kasvit juurtuvat syksyn kosteassa ja vielä lämpimässä maassa hyvin ollakseen valmiita kasvuun ja kukintaan heti kevään alussa. Myös kasvien siirrot ja esimerkiksi perennojen jakamiset kannattaa ajoittaa syksyyn.

Viime keväänä puutarhakasvien myynti jäi edellisistä vuosista, joten tänä syksynä kasvivalikoima puutarhamyymälöissä on jopa tavallista syksyä laajempi. Syksyn istutuksiin sopivat marjapensaat, hedelmäpuut ja monet koristekasvit perennoista köynnöksiin. Aivan kaikkein arimpien kasvien osalta suositellaan kevätistutuksia, mutta kaikki muut kasvit sopivat syksyllä istutettaviksi. Syysistutukset viimeistellään kasvukatteilla, jotka tuovat suojaa ja viimeistelevät istutusalueet. Syksy on myös hyvää leikkausaikaa kasveille.

Vie ystävä syyspuutarhaan

Syksyisen puutarhan värit, tuoksut, äänet ja tunnelma ovat erityisiä ja niistä nauttimiselle on hyvä varata omaa aikaa kutsumalla vieralta puutarhaan. Syksyllä puutarhassa tuikkivat valot ja värit, grillissä valmistuu sadonkorjuuruokaa ja moni nauttii palan marjaisaa kakkua kuplivan tai kahvin kera. Tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo, jolloin puutarha tarjoaa paikan rauhoittua.

Syyspuutarhajuhlan järjestävät kolmannen kerran yhteistyössä Puutarhaliitto, Taimistoviljelijät, Puutarhakauppiaat, ViherRinki, Kekkilä ja Kotipuutarha-lehti. Tapahtuman sivuilta syystaimijuhla löytyy inspiraation lähteitä, istutus- ja ruokaohjeita sekä tapahtumia eri puolilla Suomea. Nyt on sopiva aika poimia uusia ideoita omaan puutarhaan. Sivuille voi lisätä maksutta myös omia yleisötapahtumia.

Lisätietoja www.puutarhaliitto.fi/syystaimijuhla

Kuva 1: Syksyiseen puutarhaan istutetaan niin perennoja, havuja kuin hyötykasveja.

Lisätietoja: Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi, p. 040 745 3005