Maatiaisen syystaimipäivä

3.9.2021 Maatiainen, Helsinki

Taimipäivät pidetään Maatiainen yhdistyksen toimiston Stenbäckinkatu 8 sisäpihalla, Helsingin Taka-Töölössä. Taimien maksaminen (maksuvälineenä kortti ja käteinen), vaihto ja vastaanotto tapahtuvat kaikki ulkona.
Entistä laajempi ja väljempi alue mahdollistaa turvavälit. Lisäksi pyydämme kaikkia varautumaan maskeilla ja käyttämään niitä.
(Sisätiloihin siemenostoksille pääsee 2-3 ihmistä kerralla.) Pihalla on pieni ulkokahvila.

Tarjolla laaja valikoima kestäviä, kotimaisia, elinvoimaisia taimia jäsenten ja harrastajien puutarhoista. Tulossa on keväällä, kesäällä ja syksyllä kukkivia perennoita, lajeja ja lajikkeita. Joukossa on monivuotisia hyötykasveja:  köynnöspinaatti, mukulapähkämö, sokerijuuri,
sekä maanpeittokasveja, puuvartisia, huonekasveja, löytöjä ja ”erikoiskasveja” . Taimia voi sekä ostaa, vaihtaa ja lahjoittaa.

Syksy on paras aika jakaa mm. pionit ja monet muut liikaa levinneet perennat. Tuo kernaasti ylijäämätaimia (myös satotuotteet) meille pihan taimivaihtopisteeseen kello 15.00 mennessä, vaihdossa saat valita mukaasi jonkun muun tuomisista. (Taimia voi tuoda samaan osoitteeseen myös 1-2.8. toimiston aukioloaikoina kello 12-18. ). Vanhoista kestävistä kukkasipuleista, kuten valko-ja keltanarsisseista, helmililjoista, syysmyrkkyliljoista ja laukoista on syksyllä kova kysyntä. Hyväkuntoiset, hyvin ruukutetut ja nimetyt taimet löytävät yleensä onnellisen uuden kodin. Jonkin verran apua kasvien nimeämiseen on tarjolla.

Maatiainen järjestää syksyisin ja keväisin taimipäivät edistääkseen uusien kasvattajien saamista vanhoille ja kestäville perinnekasveille.
Maatiainen on yhdistys vuodesta 1989, jonka tarkoituksena on säilyttää vanhat viljely- ja koristekasvit, ylläpitää niiden lajinsisäistä monimuotoisuutta, sekä säilyttää alkuperäiset kotieläinrodut ja kulttuurimaisemat.

Tervetuloa mukaan!

Jaa tapahtuma somessa