Taimet ja tarvikkeet

Syksy on parasta istutusaikaa

Syksy on sopiva aika taimihankintoihin ja istuttamiseen. Taimia ei haittaa, vaikka maa olisikin kosteaa tai vettä sataisi, vaan päinvastoin, juuri nämä olosuhteet varmistavat juurtumisen ja seuraavan kevään kasvuunlähdön.

Viheralan ammattilaisille syksy on tärkeä istutussesonki. Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät ammattipuolella selvästi: rakentaminen jatkuu työmailla maan jäätymiseen ja pysyvän lumipeitteen tuloon asti. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on istutuskausi venynyt noin kuukaudella.

Syksy on useimmille monivuotisille kasveille parasta istutusaikaa. Loppukesällä astiataimien ja alkusyksystä alkaen paljasjuuristen taimien kotimainen valikoima on taimitarhoilla runsaimmillaan. Pihan rakentajien kannattaa hyödyntää paras hetki toivottujen kasvien hankintaan.

Taimivalikoimat runsaimmillaan

Syysistutuksiin on tarjolla laaja valikoima taimia, sillä taimitarhojen sato on valmistunut. Nyt kannattaa kysyä myös sellaisia kasvilajeja, jotka kevätruuhkassa pääsivät loppumaan. Koronan vuoksi taimien kysyntä on ollut runsasta, joten jo tänä syksynä myydään ensi kevätsesongin taimia. Taimipulan odotetaan siis jatkuvan vielä.

Oikeilla kasvivalinnoilla omaan pihaan voi saada pitkään kestävän syksyisen väriloiston. Puut, pensaat ja perennat hehkuvat kaikissa ruskan väreissä. Jos arvostaa ruskan värejä ja haluaa juuri tietynlaisia sävyjä, kannattaa suunnistaa syksyisin puutarhamyymälään. Varsinkin puilla ja pensailla syysväri vaihtelee, joten valinta on tehtävä silloin, kun värit ovat nähtävillä. Koristekasvien syysväri kannattaa ottaa huomioon jo senkin takia, että usein niiden ruska on voimakkaampi ja hehkuvampi kuin luonnonkasvillisuudella. Osa kasveista kukkii vielä syksyllä, joten ne tuovat lisäväriä pihaan. Joidenkin kasvien marjat koristavat oksia pitkälle talveen asti.

Puun, pensaan ja perennan istutusohje

FinE on kotimaisen laatutaimen tunnus

FinE®-kasvit ovat suomalaisen taimitutkimuksen ja laadukkaan taimituotannon tulos. FinE-kasvit ovat perimältään aitoja, terveitä ja suomalaisiin kasvuolosuhteisiin sopivia. Kasveja valitessa painotetaan erityisesti talvenkestävyyttä ja edustavaa ulkonäköä kukintakauden ulkopuolellakin. Kun hankit FinE-taimen, saa taatusti laadukkaan kotimaisen kasvin. Lyhenne FinE® tulee sanoista Finnish Elite

Herkullinen marjatarha

Yhä useampi kotipuutarhuri valitsee perinteisten herukoiden ja karviaisten rinnalle myös muita marjakasveja. Sopisiko sinun puutarhaasi herkullinen pensasmustikka, makea vadelma tai vitamiineja pursuava tyrni?

Marjapensaat viihtyvät parhaiten aurinkoisella ja tuulensuojaisalla paikalla. Herukat, karviaiset ja vadelma viihtyvät hikevässä, kalkitussa puutarhamullassa. Tyrnille sopii hiekkapitoinen maa. Se kestää myös tuulta ja meriveden pärskeitä. Pensasmustikka puolestaan vaatii kosteahkon ja happaman kasvualustan.

Ihanat kukkapensaat

FinE-koristekasveissa on mistä valita! Kaipaatko pihallesi pientä ja söpöä kukkapensasta vai korkeaa ja näyttävää näkösuojakasvia? Huomioi valinnoissasi koristepensaiden erilaiset kasvupaikkavaatimukset. Oikeassa paikassa kasvi voi hyvin ja kasvaa kauniisti.

FinE-kasvit on vuoden 2022 puutarhatuote

Suomen Puutarhakauppiaat ry valitsee vuosittain ajankohtaisen puutarhatuotteen, joka ansaitsee kuluttajien huomion. Vuoden 2022 puutarhatuotteeksi on valittu FinE®-kasvit.

Puutarhaharrastuksessa on tärkeää onnistumisen elämys ja onnistumiseen vaaditaan laadukkaita, Suomen kasvuolosuhteissa kukoistavia kasveja. FinE®-tunnus auttaa kotipuutarhuria valitsemaan puutarhaansa kestäviä, kauniita ja lähellä tuotettuja taimia, kertoo Oili Sinilehto Suomen Puutarhakauppiaat ry:stä.

FinE-kasveja ja lisää tietoa löydät osoitteesta www.suomalainentaimi.fi

Kasvitietoa ja kotimaisia taimia
– suomalainentaimi.fi palvelee

Taimistoviljelijät ry ja Suomen Puutarhakauppiaat ry ovat uudistaneet kuluttajille suunnatut nettisivunsa osoitteessa www.suomalainentaimi.fi. Runsaasti tietoa sisältävien sivujen tarkoituksena on helpottaa kasvivalintoja, antaa hoito-ohjeita ja esitellä ideoita oman pihan suunnitteluun.

Pihan rakentajat voivat kaikessa rauhassa tutkia kotonaan vaihtoehtoja satojen kasvilajien joukosta. Omien istutusten suunnittelun avuksi nettisivuilta löytyy tuoreita trendejä, vinkkejä ja käytännön ohjeita.

Onnistuneiden taimihankintojen varmistamiseksi voi hakuohjelman avulla etsiä lähialueensa myymälöitä ennen ostoksille lähtöä. Kasviharvinaisuuksien etsijöille on saatavuuskysely aivan erinomainen palvelu. Yksi kysely tavoittaa kymmeniä taimitarhoja ja puutarhamyymälöitä. Etämyynnin odotetaan lisääntyvän ja nettisivusto helpottaakin etäasiointia.

Kotimaassa kasvatettujen taimien markkinoinnin ja nettisivujen takana ovat Taimistoviljelijät ja Suomen Puutarhakauppiaat. Mukaan lähteneet yritykset haluavat tukea kotimaisten taimien asemaa ja näkyvyyttä taimikaupassa. Ajatuksena on tarjota suomalaisen taimitarhan kasvattamia taimia suomalaiselle kuluttajalle suomalaisessa puutarhamyymälässä.

Suomalainen taimi on kasvatettu kestämään

Suomen olosuhteet ovat ankarat, mikä asettaa suuret vaatimukset kasvien menestymiselle. Taimen ostajan on syytä varmistua hankkimiensa kasvien menestymisvyöhykkeestä. Vuosikymmenten ja jopa vuosisatojen työ on tuottanut Suomeen taimivalikoiman, jonka kestävä alkuperä takaa onnistuneet istutukset, jotka kukoistavat ankarienkin talvien jälkeen.

Suomalainen ympäristö on puhdasta ja kovat talvet pitävät kasvintuhoojat kurissa. Tämän ansiosta Suomessa viljellyt kasvit ovat terveitä. Niitä käyttämällä istuttaja voi varmistaa terveet kasvustot myös omassa pihassaan.

Suomalaiset taimet ovat lähellä kasvatettuja. Ne ovat kuluttajien toivomaa lähituotantoa parhaimmillaan. Kotimaisen taimen hankinta edistää suomalaista työtä. Tämä varmistaa puutarha-alan palvelujen tarjonnan myös tulevaisuudessa. Elinvoimainen viljely ja puutarhakauppa tarjoavat pelkän kasvin lisäksi asiantuntevan palvelun ja neuvonnan.

Miten kotimaisen taimen tunnistaa?

Varmin tapa saada taimen alkuperä selville on lukea taimen nimilappu huolellisesti.

Nimilapusta löytyy kasvin tieteellinen nimi sekä suomen- tai ruotsinkielinen nimi ja lajikenimi. Nämä lukemalla voi varmistua, että on ostamassa juuri sitä kasvia, jota haluaa. Nimilapussa pitää kertoa taimen tuotantomaa. Jos siinä lukee selvästi Suomi, on asia selvä. Joskus tainta on viljelty kahdessa maassa. Silloin nimilappuun on kirjoitettu tuotantomaan kohdalle kaksi maan nimeä. Jos nimilapusta löytyy FinE-tunnus tai Sirkkalehti-logo ja teksti Kestävästi kotimainen, on taimen alkuperä helppo havaita.

Jos olet epävarma taimen alkuperästä, kysy neuvoa myyjältä. Ammattitaitoisessa myymälässä opastus sisältyy taimen hintaan.

Tapahtumakalenteri

Haluan ilmoittaa uuden tapahtuman syystaimijuhlaan

Tapahtuman järjestäjä:

Tapahtuman perustiedot: