550 trädgårdar öppnas för besökare

Nästa söndag 20.6. kl. 12-17 ordnas Öppna Trädgårdar för tionde gången.

Då kan besökare bekanta sig med många gröna och blommande trägårdar runt om i landet. Efter själva evenemanget öppnas den egna Youtube-kanalen, där man fram till juli se videopresentationer av olika trädgårdar.

På söndag öppnar 550 trädgårdar sina portar. Den största delen är privata gårdar som inte är öppna under övriga tider. Det finns också många koloniträdgårdar och parker bland besöksmålen, samt intressanta kommersiella besöksmål. En del av trädgårdarna har specialprogram på söndag och där kan man till exempel koppla av en stund med en kopp kaffe.

Evenemangets tema är “Vi lär oss tillsammans i trädgården”. Till Årets Öppna Trädgård väljs en trädgård där gemenskap och samhörighet har en stor roll. Förslag till trädgårdar med gemenskap som tema kan skickas till puutarhaliitto@puutarhaliitto.fi Man kan också dela bilder från sådana trädgårdar på Instagram och Facebook med #avoimetpuutarhat

Det går att bekanta sig med trädgårdarna som deltar i det sympatiska evenemanget på förhand på www.oppnaträdgardar.fi  Med hjälp av kartan kan du göra upp en plan för dagen och hinna besöka flera trädgårdar.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Samarbetspartners är Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond, Maiju och Yrjö Rikalas fond samt Kotipuutarhalehti och Kekkilä BVB. Evenemanget ordnas i samarbete med det europeiska Rendez vous aux Jardins-nätverket.

Mer information:

www.avoimetpuutarhat.fi och www.oppnatradgardar.fi