Heinäkuuussa lämpötila, auringon säteilymäärä ja tuulet kuivattavat kasveja. Hyvä kastelu ja lannoitus varmistavat sen, että satoa saadaan vihannesmaalta ja kukinta on runsasta loppukesän kukkijoillakin. Puutarhaliiton videossa on helppoja vinkkejä kasteluun. Sen voi ladata osoitteesta https://app.frame.io/f/zmSEPZ5m

Timo Taulavuori Puutarhaliitosta antaa lisävinkkejä siitä, miten istutukset selviävät parhaiten kesäloman aikana. Pihasta kannattaa huolehtia jo senkin vuoksi, että asunto näyttää asutulta. Kuihtuneet kukat ja pitkäksi venynyt nurmikko kun houkuttelevat lähinnä vain kutsumattomia vieraita.

Viikonlopun ja viikonkin loman kasvit selviävät yleensä mainiosti, kun etukäteishuolto on tehty hyvin. Tätä pitemmäksi ajaksi on hyvä miettiä joko automaattikastelujärjestelmän hankintaa tai pyytää apua naapureilta. Moni naapuri auttaa mielellään ja samalla vastavuoroisuus parantaa naapuruston suhteita. Erityisesti nuoret kaipaavat kesätienestiä ja auttavat mielellään puutarhatöissä pientä korvausta vastaan.

Kymmenen vinkkiä kesäpuutarhaan:

1. Istuta pienissä ruukuissa olevat kasvit isompiin astioihin tai altakasteluruukkuihin, joiden reilu multa- ja vesitila varastoi kosteutta ja ravinteita. Ulkokasveilla multatilaa pitäisi olla vähintään kolme litraa.
  2. Katso viikon säätiedotus etukäteen. Jos luvassa on sadetta useana päivänä, siirrä kasvit suojaan sateelta, ja jos hellettä ennustetaan, niin varjoisa paikka on silloin paras.
  3. Yli viikon poissaoloon kannattaa varautua niin, että ruukuissa ja amppeleissa olevia kasveja typistetään hiukan pienemmiksi haihdunnan vähentämiseksi. Kasvit tuuheutuvat leikkauksen jälkeen.
  4. Jos kuivuutta on tiedossa, nostetaan amppelit ja ruukut pesuvateihin, joiden pohjalle laitetaan noin viisi senttiä vettä. Umpinaisiin astioihin on vastaavasti hyvä porata ylivuotoreiät noin 3 – 5 senttiä pohjasta, jotta kasvit eivät huku mahdollisten rankkasateiden aikana.
  5. Köynnöksille ja pitkävartisille kasveille on hyvä asentaa tuet jo etukäteen, sillä kasvu kiihtyy kesän aikana. Tuet suojaavat myös tuulilta ja ukkosmyrskyjen tuhoilta.
  6. Lannoituksesta selviää kesän aikana helpoiten, kun multaan lisätään kestolannoiterakeita tai -puikkoja. Silloin pelkkä vesikastelu riittää lomakaudella.
  7. Kasteluvettä kannattaa varastoida saaveihin ja ämpäreihin, mikä helpottaa kastelua, varsinkin, jos tuttu kastelija käy hoitamassa kasveja.
  8. Kasvit haihduttavat vähemmän, jos ne ovat varjossa tai tuulettomassa paikassa. Toisaalta esimerkiksi tumma suojainen eteläseinusta on aina kuumin paikka, joten ruukkuja ei pidä sijoittaa loman ajaksi paahteisimmalle seinustalle.
  9.  Avaa kasvihuoneiden, kastien ja lasitettujen tilojen ikkunat ja luukut raolleen, sillä suljetussa tilassa lämpö voi nousta kasveille sietämättömäksi.
  10. Erilaisten kotikutoisten kastelusysteemien avulla voi myös varmistaa kasvien vedensaannin. Nurin perin käännetyt vesipullot ja vesiastiaan upotetut huopa-/kangasmatot ruukkujen alla tuovat lisäkosteutta. Ne on hyvä testata ja sisäänajaa etukäteen, jolloin käytännössä näkee, miten ne toimivat. Puutarhamyymälöissä on tarjolla monia erilaisia kasteluvälineitä.

Kesästä on lupa nauttia loman aikana rennosti ilman huolia puutarhasta. Kotiinpaluun jälkeen on upeaa, kun puutarha kukoistaa entistä ehompana. Toisaalta, jos osa kasveista on kärsinyt, niin uusia kasveja on nykyisin entistä paremmin saatavilla puutarhamyymälöistä myös loppukesästä. Silloin voi myös uusia istutuksia syysasuun!

Lisätietoja: puutarha-agronomi Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, 040-745 3005 tai timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi

Liitteenä:

Kuva 1. Kesällä ei säästellä kasteluvedestä, jos on poutaa. Hyvin kastellut kasvit voivat ja kasvavat hyvin! Kuva Timo Taulavuori