Lockande trädgårdar öppnas igen söndagen 1.7. I år önskar vi nya besöksmål vid sidan av de gamla bekanta. Under årens lopp har glädje och det sociala utbytet för både besökare och de som öppnat sina trädgårdar varit kännetecknande för evenemanget. I fjol hade vi totalt 550 besöksmål med över 65 000 besök.

’ Öppna Trädgårdar ger motivation till att sköta trädgården då man har ett klart mål’ och ’den trevliga känslan man har kvar efter en lyckad temadag är den bästa belöningen’ . Så här beskriver de som tidigare år deltagit i evenemanget. De flesta har beslutit sig för att delta även i år. Ändå önskas det nya besöksmål varje år. Under temadagen kommer hemträdgårdsodlare åt att byta erfarenheter, se annorlunda lösningar och njuta av grönskan och lummigheten i andras trädgårdar.

Nästa sommar är temat ” Trädgården är aldrig färdig men alltid värd att uppleva”, så ifall du vill få råd av andra trädgårdsentusiaster så lönar det sig att visa upp även halvfärdiga trädgårdar. På många ställen finns det även möjlighet att dricka kaffe eller att t.ex. köpa plantor. Till evenemanget kan man anmäla sig under maj månad på www.oppnatradgardar.fi. Där kan man också bekanta sig med en mängd trädgårdar som hållit öppet under tidigare år.

Samarbetspartners

Trädgårdsteman är bevattning och invaderande arter. I början av juli förbereder man sig speciellt för bevattning inför semestersäsongen och hoppeligen kommande värmeböljor. Ifall du vill demonstrera Fiskars bevattningssystem under temadagen så kan du anmäla ditt intresse för saken per e-post till avoimetpuutarhat@puutarhaliitto.fi

Allergi- hud- och astmaförbundet deltar i evenemanget med sin kampanj ”Terv askel luontoon” i samarbete med WWF. Kontakten med en mångfaldig natur förebygger många sjukdomar så som t.ex. allergier och astma. Skadliga invaderande arter är ett hot mot mångfalden så man bör fästa uppmärksamhet vid dem. Trädgårdsarbete är alltid terapi när den är som bäst.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry i samarbete med Kotipuutarha-lehti och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond Och Maiju och Yrjö Rikalas fond understöder evenemanget vars samarbetspartners är Oy Fiskars Ab och Allergi- hud- och astmaförbundet

Bild: Årets 2017 öppen trädgård Lintukoto trädgård

Ytterligare information: evenemangskoordinator Heidi Wirtanen, Svenska Trädgårdsförbundet rf,  heidi.wirtanen@tradgard.fi p. 045-665 4956

VD Timo Taulavuori, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040-745 30 05.

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi