HEP – Henkilöstöhallinnon Edistäminen Puutarhatiloilla -hanke

Hankeinfoa | Projektinformation

HEP eli Henkilöstöhallinnon Edistäminen Puutarhatiloilla -hanke on toteutettu MMM:n erityishankerahoituksella tukemaan erityisesti puutarhatilojen kausityövoiman rekrytointia, hallintaa ja työhön perehtymistä sekä tilojen käytännön järjestelyjen onnistumista.

Tukimateriaalit

Työhaastattelu

Työsopimuspohjat

Lisätietoa urakkapalkkauksesta työntekijälle

Perehdyttäminen

Työntekijän perehdytysopas (sis. marjanpoimintaohjeet)

Ukrainan kriisi – Krisen i Ukraina

Varautuminen koronavirukseen

Ohjeet hätä- ja onnettomuustilanteessa

Muut hyödylliset materiaalit

Oppaat

Turvallisen rekrytoinnin tarkistuslista maatalous- ja puutarha-alan työnantajille 2022

Turvallisen rekrytoinnin tarkistuslista maatalous- ja puutarha-alan työnantajille on julkaistu! Mitä työnantajan tulee muistaa, ulkomaisen työvoiman rekrytoinnissa ja perehdyttämisessä? Mitkä ovat työntekijöiden hyväksikäytön tunnusmerkit ja mitä pitää tehdä, jos ongelmia ilmenee? Näihin kysymyksiin maatalous- ja puutarha-alan työnantajat saavat vastauksia tuoreen tarkistuslistan avulla. Tarkistuslistan toimilla työnantajat voivat ehkäistä työntekijöiden hyväksikäyttöä. Toisaalta lista auttaa työnantajia tunnistamaan mahdolliset varoitusmerkit ja toimimaan niiden perusteella.

Maatalouden kausityöntekijän työehdot vuonna 2022 -oppaat

Maatalouden kausityöntekijän työehdot vuonna 2022 löytyy Teollisuusliiton sivuilta.
Maatalouden kausityöntekijöille on valmistunut uudistettu ja tarkennettu Maatalouden kausityöntekijän työehdot 2022 -opas. Ohjeistuksen toivotaan auttavan sekä kausityöntekijöitä että työnantajia alan käytännöissä ja sopimuskiemuroissa.