Omkring 550 trädgårdar deltar i årets version av Öppna trädgårdar

Den varma försommaren har gjort att också trädgårdarna i norra Finland kommer att vara som bäst söndagen 20.6. Då ordnas Öppna Trädgårdar för tionde gången. I evenemanget deltar alla tänkbara olika typer av trädgårdar, från koloniträdgårdar till skogsträdgårdar.

Evenemanget öppnar också många privata trädgårdar som man kan bekanta sig med på förhand på www.oppnatradgardar.fi . Med hjälp av kartfunktionen kan man söka intressanta mål och göra upp en rutt så att man hinner besöka flera trädgårdar.

Trägårdarna är öppna söndagen före midsommar kl 12–17.00. Många av trädgårdarna som deltar är öppna för allmänheten endast under temadagen. Årets tema är ”Vi lär oss tillsammans i trädgården” berättar evenemangsansvarige Timo Taulavuori.

I trädgårdarna kan man, förutom andra intresserade trädgårdsmänniskor, hitta blommande rosor, många olika vackra buskar, perenner och framförallt blommande pioner. Den varma försommaren har satt fart på blomningen. Också de tidigaste primörerna börjar mogna i köksträdgårdarna. I många trädgårdar är det möjligt att slå sig ner och avnjuta en kopp kaffe, medan man njuter av resultatet av andras mödor.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry och Svenska Trädgårdsförbundet rf. Samarbetspartners är Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsfond, Maiju och Yrjö Rikalas fond samt Kotipuutarhalehti och Kekkilä BVB. Evenemanget ordnas i samarbete med det europeiska Rendez vous aux Jardins-nätverket.

Bild 1.  Också privata trädgårdar öppnar sina portar 20.6. (Foto: Timo Taulavuori)

Mer information:

www.avoimetpuutarhat.fi ja www.oppnatradgardar.fi